Ambergris Caye & Caye Caulker (Belize)

27 maart 2009 - San Pedro, Belize

Hoi Allemaal!!  (We hebben nieuwe foto´s en een filmpje geplaatst......)

We vlogen dus naar Belize-city vanuit Honduras. Toen we aankwamen op het vliegveld(je) stonden de grote Amerikaanse taxi's ons al op te wachten. De eerste indruk van Belize-city was.... klein! Het lijkt meer op een dorp dan op een stad. Het is inmiddels niet meer de hoofdstad van Belize, dat is Belmopan nu, maar het is de grootste stad van Belize. Er wonen zo'n 70.000 schattige mensen. We hadden het gevoel op Jamaica te zijn, want er liepen veel rasta's rond en we hoorden ook het befaamde Jamaicaanse accent! Wel heel cool eigenlijk! Wel is het een heel gemixt volk. Ons hostel (Ma Ma Chen), was bij een chinese familie. Naast het hostel hadden ze een restaurant, waar ook echt alleen maar Chinezen binnen mochten, en wij dan. Lekker gegeten daar! Op straat zie je behalve rasta's ook veel latino's. Er wordt dus zowel Engels als Spaans gesproken, maar je kunt overal Engels praten. Terwijl we door de stad liepen werden we vaak aangesproken, de mensen maken hier graag een praatje met je. Ook vragen ze vaak om klein geld, want de mensen hier zijn heel arm. Veel mensen leven op straat en de straten zelf zien er ook vies uit. De huisjes zijn wel leuk, kleine houten strandhutjes. We werden overal goed op weg geholpen en al snel waren we eruit dat we naar de Belize-zoo wilden gaan. Na onze eerste nacht in een klein kamertje met een kakkerlak, zijn we met de bus naar de dierentuin gegaan. Best een eindje, want de dierentuin is gelegen in de middle of nowhere. Het is geheel afhankelijk van de bezoekers en van donateurs. Het is ook meer een opvangtuin dan een echte dierentuin. Ze verzorgen er gewonde en zieke dieren. Zodra ze weer zijn aangesterkt, wordt geprobeerd ze weer terug in de natuur te zetten. Toch hebben ze heel wat dieren. Apen, zwijnen, krokodillen, vogels, maar het hoogtepunt zijn toch wel de Jaguars. Een daarvan is in de dierentuin geboren en was nu bijna 2 jaar oud. Je kon hem aaien en eten geven. Echt een poepie, maar aan de ene kant wel zielig natuurlijk dat hij opgesloten zit. Na een drukke dag Belize-zoo en Belize-city zijn we de volgende dag met de boot naar Ambergris Caye gegaan. Een paradijselijk eiland in de Caribische zee. Zie hieronder.... Het is volgebouwd met luxe resorts, maar wij hadden een goedkoop hotel gevonden aan het strand. Vanaf ons balkon hadden we een mooi uitzicht over de haven. Wat ons meteen opviel maar niet beviel, waren al de golfwagentjes die er rondreden. Bijna iedereen op het eiland heeft zo'n karretje en daarom is het erg druk op de straten. Op het eiland worden overal snorkeltours aangeboden. Dat is niet zo raar, want het ligt vlakbij het 2e grootste "Barrier Reef" ter wereld. Er is dus veel te zien onder water! We hebben daar vier verschillende snorkelspots verkend. 's Ochtends lag de nadruk meer op het koraal en de kleine vissen die daar leven. Hier zagen we ondermeer deze vissen:

Dit waren maar een paar van de vissen die we daar zagen! We hadden geen tijd om even rustig bij te komen, want overal zag je wel wat zwemmen! Verder was er ook heel veel koraal te zien. Het koraal heeft vaak grappige namen zoals: vingerkoraal, hersenkoraal of golfbalkoraal, gewoon omdat het daarop lijkt. Later op de dag hadden we een andere tour. Hier zouden we wat grotere onderwaterdieren tegenkomen. We hadden geluk want we zagen eigenlijk alles wat op ons wensenlijstje stond. Zeeschildpadden, Spotted Eagle Ray's en Nurse Sharks.

Deze Spotted Eagle Ray's kunnen echt groot worden. Wij zagen er drie die sowieso groter dan een meter breed waren. Heel indrukwekkend! Verder zwommen er heel veel andere vissen onder ons door. Het was een snelweg van vissen, net als in "Finding Nemo".

Het eiland waar we sliepen is in de loop der jaren erg gemoderniseerd. Veel winkels en restaurantjes. We vonden het wel echt een dure plek, maar goedkoper dan Roatan. Na 4 nachten zijn we verhuisd naar een buureiland, Caye Caulker. Hier zijn de grote hotels nog niet zo aanwezig en de sfeer is wat meer relaxt. Geen verkopers op straat en bijna geen verkeer. Gelukkig hier niet zoveel golfwagentjes meer! Vandaag zijn we weer op snorkeltour geweest. Het was weer een leuke trip naar de onderwaterwereld. Onze cameraatjes zijn volgeschoten! Als we in NL zijn zien we daar pas het resultaat van, spannend dus!

Morgen, 2 april, zijn we van plan naar Chetumal (Mexico) te reizen. Er was een paar dagen lang een busstaking, maar dat zou nu weer goed moeten zijn. Daarna willen we snel naar Cancun, want daar gaan we voor 2 weken een auto huren. Zo kunnen we zelf een stuk Maya-route doen, langs een aantal mooie ruines in Yucatan. Hopelijk dat het allemaal weer lukt. Verder hebben we voor de laatste twee nachten van onze reis een super de luxe 4 sterren resort geboekt in Cancun. Nog even bijkomen voordat we weer naar huis vliegen. Maar dat duurt nog een paar weekjes....

Veel groeten en liefs voor iedereen!

Alex en Lot

1. JOSIAN:
    Ha lieverds,

Mooi verhaal weer! Zo te lezen/zien hebben jullie genoten van het snorkelen en de prachtige natuur daar. Ik weet niet of onze vijver daar geschikt voor is...Geniet van de reis naar Mexico en maak er nog een paar mooie weken van!
    Veel liefs van Henk en Josian
  2. Henny en Tonnie:
    Ha die genieters
    Tjong tjonge,wat genieten jullie zeg,hartstikke fijn.Nou in Mexico zal het ook best lukken,van wat ik er van gehoord heb,is het daar ook wel naar jullie zin
    Geniet ervan!
    groetjes Henny en Tonnie
  3. Marjoleine:
    2 april 2009
    Aaah snorkelen vind ik ook heel vet! Zelfs al in de middellandse zee! Ben heel erg jaloers op jullie! Veel plezier nog daar:)!
    xx Marjoleine
  4. Inka:
    3 april 2009
    Zo, dat pakken ze je mooi niet meer af. Opa is nog steeds niet overtuigd door jullie murenen verhaal. Wij hebben hier trouwens al kleine kikkervisjes, die heb je daar vast nog niet gezien ;)
    veel liefs en doe ze de groeten in Mexico
    Inka
  5. leon:
    4 april 2009
    Klinkt weer erg goed en leuk... ben benieuwd naar Cancun / Chitzen Itza (of hoe je dat dan ook schrijft) want daar zijn we 20 jaar geleden ook geweest... Tot die tijd: nog heel veel Mexicooooooooooooo plezier
  6. Joran:
    4 april 2009
    Hoihoi,

Gaaf is het om te snorkelen he! De onderwaterwereld is indrukwekkender dan je vooraf denkt! Zeker bij koraal zit er superveel vis! Zijn jullie een beetje bekend met de gevaarlijke visjes daaro? Mureen kan ook aardig gevaarlijk zijn geloof ik! En ook kleine visjes zijn niet altijd even lief! Maar goed....jullie hebben het weer overleefd! En ook al een tour gemaakt in een golfkarretje? Is toch leuk om daar een x een ritje in te maken! Veel plezier in Mexico...ben wel benieuwd want wij willen daar ook wel een xtje naartoe!

Groetjes Guanita en Joran