Chichén Itzá

12 april 2009 - Pisté, Mexico

Hallo allemaal! Weer een blog vanuit het Maya-land, Mexico!

Na onze tussenstop in Campeche (een rustmomentje na de trip naar Palenque) zijn we doorgereden naar Merida. Het is de hoofdstad van de provinicie Yucatan en een van de grootste steden van het schiereiland Yucatan. We reden er naar toe op eerste Paasdag. We waren eigenlijk eerst van plan om vlakbij Merida naar een kustplaatsje te gaan. Toen we daar aankwamen was het alleen zo ontzettend druk met feestvierende Mexicanen en waren de hotels vol, dat we maar weer terugreden naar Merida. We waren er al doorheen gereden, maar het leek toen wel een spookstad; er waren helemaal geen mensen op straat te bekennen! Ons hotel was een beetje vies en de airco maakte een enorm lawaai (we zijn ´s nachts vaak wakker geworden, omdat we dachten dat er vliegtuigen op het hotel aan het landen waren....) maar we zaten wel aan het centrale plein! De volgende dag was Merida weer bruisend gelukkig. Het centrum zat vol met winkeltjes, wat goed uitkwam omdat die souveniertjes natuurlijk verzameld moeten worden.... We zijn er ook weer een keertje naar de bios geweest, zo goedkoop! Sowieso zijn de prijzen voor eten en slapen weer een stuk goedkoper hier in Mexico. We tanken de auto bijvoorbeeld vol voor maar 17 euro! Wat een verschil met NL he...

Na Merida hadden we het plan om naar Chichen Itza te gaan. De meeste mensen kennen het denk ik wel van naam. De grote piramide van de Maya´s "Piramide van Kukulcán" is heel bekend, omdat het een van de wereldwonderen is. In het plaatsje Pisté, wat daar vlakbij ligt, zaten we in een hotel. Het was eigenlijk niet echt een plaats te noemen; meer een straat met daaraan alle hotels en restaurantjes. Toen we even op bed TV aan het kijken waren, voelde Lot ineens iets bij haar arm glibberen... het was een dikke duizendpoot die haar aan het beklimmen was :) Oke, de lakenzak maar weer eens uit de tas gehaald! Later zaten we in een restaurantje en bestelde Alex een broodje hamburger. Guess what, de sla zat vol mieren... Na bijna 5 maanden reizen kijken we er niet echt meer van op. Toch gaan wij die vele insecten niet missen!!

De volgende dag gingen we ´s ochtends vroeg naar Chichén Itzá. Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya. Pas in 1850 hebben archeologen de stad ontdekt en nog steeds wordt er veel onderzoek naar gedaan. Op verschillende plekken was het terrein afgezet, omdat ze er bezig zijn met opgravingen etc.  Volgens de legendes werd de stad in 987 gesticht door Topiltzin Ce Acatl Quetzalcoatl, maar vermoedelijk is de stad al ouder en werd hij in 987 veroverd door Topiltzin. Op een gegeven moment is de stad verlaten, maar hoe en wat er precies gebeurd is, is niet duidelijk. Een ander weetje over Chichén Itzá is dat het niet ver ligt van de rand van de oude krater van Chicxulub. Deze krater is gevormd door de inslag van een meteor, die waarschijnlijk een eind maakte aan de dinosauriërs.

Naast de piramide zijn er nog veel andere overblijfselen van de belangrijke Maya- stad. Ook die zijn de bezichtiging waard. Er was een stuk wat erg deed denken aan de ´Zwerkbalwedstrijden´ uit Harry Potter. Hier werden vroeger balwedstrijden gehouden. Hoog hingen stenen ringen waar de bal doorheen moest. Best lastig... Al met al was het weer heel bijzonder om tussen gebouwen te lopen die ruim 1000 jaar oud zijn!

Na Chichén Itza zijn we naar Playa del Carmen gereden. Daar gingen we informatie vragen over het snorkelen met walvishaaien. Dat is iets wat we nog wilden doen voordat we naar huis terug gaan. Bij navraag bleek echter dat het seizoen voor walvishaaien in Mexico pas vanaf eind Mei begint. Dat was dus geen mogelijkheid jammer genoeg. Er werd ons wel een tip gegeven dat we bij Akumal, een badplaats niet ver van Playa del Carmen vandaan, goed met zeeschilpadden konden snorkelen. Dat was echt super leuk! De zee was die dag wel erg wild (de rode vlag hing op het strand), maar toch hebben we nog 3 zeeschildpadden goed kunnen bekijken. Eentje was echt enorm en hij was rustig zeegras aan het eten. We hebben zeker wel 20 minuten boven hem gedreven. Het leuke was dat hij om de zoveel tijd even boven water kwam. Zo konden we z´n kop goed bekijken en hij kwam ook erg dichtbij. Niet echt een schuwe schildpad gelukkig! Na het schildpadavontuur hebben we nog even geslapen op het strand, nu kan het nog!! Inmiddels slapen we weer in Downtown Cancun. Morgen (Alex zijn verjaardag!!!) moeten we afscheid nemen van onze auto. Daarna zijn we van plan om nog een paar nachten naar Isla Mujeres te gaan, een eiland voor de kust van Cancun. Mooie witte stranden, blauwe zee en goede snorkelplekken. We nemen het er nog even van..... nog maar een week!!! Veel groetjes weer voor iedereen thuis!

Liefs Alex en Lot

1. Frans en Josien:
    16 april 2009
    Zo Charlotte en Alex, weer fraaie avonturen beleefd met duidendpoten, mieren, schildpadden en helaas geen haaien dit keer. Wat zullen jullie nog heel lang op jullie grote vakantie terugkijken. Misschien gaan jullie delen nog wel eens opnieuw bekijken.
    Alex, een goede verjaardga gevierd?
    Binnenkort wordne jullie ongetwijfeld door pa en ma weer ingehaald. Geniet nog de laatste paar dagen!
    Groetjes.
  2. Inka:
    16 april 2009
    Ha liefjes,
    fijne verjaardag daar op het witte strand!
    Geniet er van en tot snel.
    Inka
  3. JOSIAN:
    Hé genieters...
    Wat is er toch veel te zien in de wereld. We zullen jullie mooie verhalen en foto's gaan missen!
    Geniet dit laatste weekje nog heerlijk en Alex een verjaardag op een wit strand met een blauwe zee zal een unieke ervaring zijn. Maak er een topdag van!
    Dikke knuffel van ons!
  4. Henny en Tonnie:
    Ha die genieters,
    Alex hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag,maak er een speciale dag van,nog een hele fijne week ,en voor volgende week en goede terugreis en welkom thuis
    groetjes Henny en Tonnie
  5. Jan Pieter, Wilma & Yvonne:
    Hallo jarige lievelingsneef.

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er samen een hele leuke en gezellig dag van.
    Geniet nog van jullie laatste weekje.

Groetjes en liefs van ons.
  6. Lies:
    19 april 2009
    Alex gefeliciteerd met je verjaardag!!! (ben een beetje te laat geloof ik, maar beter laat dan nooit) ik hoop dat je een fijne dag hebt gehad, maar dat kan haast niet missen op die locatie!
    ik hoop dat jullie laaste daagjes super zijn. en dan word het maar weer eens tijd dat jullie thuis komen! :)
  7. Joran:
    21 april 2009
    Hoihoi,

Echt supergaaf om al die verhalen over de mexicaanse cultuur te lezen! En het eten in Mexico was toch superlekker?? Een beetje meer vlees (bij jullie in de vorm van mieren, hier lekker van een hamburger/bacon) erop kan dan toch ook geen kwaad! Heel heel veel plezier deze laatste daagjes...lekker op het strand luieren en dan op naar ons landje terug! Want het wordt tijd voor een knuffel natuurlijk! Groetjes ons