Mexicoooo, Mexicoooooooooooooo......

2 april 2009 - Cancún, Mexico

Hallo allemaal, vanuit het zonnige Mexico!

Na onze snorkeldagen in Belize was het tijd om Mexico te gaan verkennen. Daar hadden we super zin in! Met de bus zijn we van Belize-city naar Chetumal gereist. Daar aangekomen zijn we maar meteen doorgereist naar Cancun. We waren er pas om half 11 ´s avonds, maar we hadden de lange busritten erop zitten. Wat een opluchting, eindpunt bereikt! Nee, niet helemaal waar. Aan stilzitten doen we niet he! De volgende dag huurden we een auto voor 14 dagen. Zo hebben we genoeg tijd om alle plekken in Yucatan (en iets daarbuiten) te bezoeken, de Maya ruines als hoogtepunt. Nu zijn we mobiel en kunnen we lekker onze eigen gang gaan. Het rijden in Mexico gaat eigenlijk prima, alleen is er veel controle langs de wegen. Zowel politiecontroles als legercontroles. Ze vragen meestal alleen waar we heen gaan of willen even een blik werpen in de kofferbak. Beetje machtsvertoon. Eigenlijk nog geen problemen gehad dus dat is mooi.

Vanuit Cancun zijn we eerst naar Playa del Carmen gereden. Dat is een badplaats aan de Caribische zee, Cancun in het klein. Dit was meer een tussenstop voor ons, want we waren op weg naar de Maya ruïnes van Tulum. Dit is het enige Maya-complex wat aan zee ligt. Voordat we echter naar Tulum reden hebben we een grot bezocht bij Akumal. Deze is ontstaan na het inslaan van een komeet op Yucatan. We zagen er veel stalagtieten en stalagmieten natuurlijk. Er waren veel verschillende formaties te zien, ook overblijfselen van koraal zelfs omdat het ooit deel uitmaakte van de oceaan. Het mooiste vonden we echter het onderwatermeer (wat ooit voor heilige doeleinden gebruikt werd) wat in de grot verscholen lag. Het was heel bijzonder verlicht, met lampen onder water waar we toen meteen een vis zagen zwemmen. Het was ook mogelijk om te snorkelen in de grotten, maar vanwege de kou en dat er toch niet veel vissen te zien waren, hebben we dat niet gedaan. Bij de ingang van de grotten woonde een klein aapje, die vast zat met een touwtje aan een kabelbaan. Zo kon hij een stukje heen en weer lopen, maar blijft een beetje zielig natuurlijk! Later zaten we in een hotel waar ze in een vogelkooi een aapje, een kaaiman en een stuk of 5 schildpadden hielden. Heel bizar! Wie bedenkt nou zoiets...

Na de grotten reden we door naar Tulum. Vanuit dit stadje zijn we naar de ruïnes van Tulum gegaan. Omdat we gelezen hadden dat de grote groepen om 10 uur komen, stonden we om 8 uur voor de opening. Er waren nog bijna geen andere mensen, wat het maken van foto´s een stuk makkelijker maakt. Je wilt immers alleen jezelf bij een tempel hebben staan op de foto, geen groep Amerikanen die op de achtergrond aan het gapen zijn. De gebouwen daar lijken heel erg op de Inca gebouwen, alleen zijn ze iets "slordiger" gebouwd. Bij de ingang van Tulum stond de tekst: "One of the last geological formations on our planet. The foundation of a great culture". Je hebt wel echt het idee dat het inderdaad een cultuur was die grote invloed heeft gehad op het land. De gebouwen zijn bijna 3000 jaar oud en zien er eigenlijk veel "jonger" uit. De locatie bij de zee is ook heel bijzonder en zorgt ervoor dat Tulum een hele mooi Maya plek is om te bezoeken. Toen we alle pracht en praal zo´n beetje gezien hadden, liepen we terug naar de ingang. Daar kwamen we echt honderden mensen tegen! We waren dus net voor de grote menigte weg daar gelukkig!

Na Tulum hadden we de smaak te pakken en zijn we doorgereden naar Palenque. Hier is een van de mooiste Maya complexen van Mexico. Hoewel het vrij ver was, zijn we toch blij dat we een stukje omgereden hebben. Het is werkelijk schitterend daar! Het ligt midden in de jungle en er zijn veel hoge tempels te zien. In een van de tempels werd een spectaculaire ontdekking gedaan. Midden in de tempel was een trap gebouwd naar een ondergrondse kamer. Hierin lag een sarcofaag van een Maya-vorst. Hoewel er al meerdere archeologen onderzoek hadden gedaan bij de tempel, was het nooit eerder ontdekt. Het gehele complex met tempels deed ons denken aan Machupiccu, maar een verschil was dat hier nog ornamenten met afbeeldingen van belangrijke personen te zien zijn.  Palenque was zeker de moeite waard en we hadden geluk met het weer. Het kan er namelijk ontzettend heet en vochtig zijn. Wij hadden fris en vochtig weer, dus we hoefden onze kleren na het bezoek niet uit te wringen en we waren niet bestookt door muggen. Na toch best een stuk gereden te hebben in 3 dagen en 2x een Maya complex te hebben bezocht, besloten we om het even rustig aan te doen. Inmiddels zijn we aanbeland bij het plaatsje Campeche, in de provincie Campeche (orgineel). Hier zitten we in een mooi hotelletje, lekker rustig, lekker weer, kortom een goede plek om even bij te komen van alle indrukken. In de komende dagen rijden we verder naar het noorden. Het eindpunt is uiteindelijk weer Cancun, maar voordat we daar zijn zullen we nog een aantal Maya ruïnes bezoeken en op wat strandjes liggen.

We hebben nog iets meer dan 2 weken te gaan hier in Mexico. De tijd vliegt dus we genieten nog op elk moment van de dag en zo goed als we kunnen! Veel groeten en liefs....

Alex en Lot

1. Frans en Josien:
    9 april 2009
    Eh bien, beste jongelieden. Jullie hebben het maar wat goed, wat jullie van harte is gegund. Geniet nog enkele weken heerlijk voort.

Hartelijke groeten.
  2. Pierre&Priscilla&kids:
    11 april 2009
    Charlotte & Alexander,
    Wat een prachtige plaatjes weer zeg! Echt mooi! We hopen dat jullie de laatste weken ook zo zullen genieten! Groetjes van ons
  3. Henk en Josian:
    11 april 2009
    Zo leuk om nog steeds te lezen, te zien (en te horen) wat jullie allemaal nog doen en beleven. Genieten is jullie absoluut niet vreemd. Wij kijken weer uit naar nog een bloq...
    Dikke knuf!
  4. henrike:
    13 april 2009
    Wow super mooi.
    Dat wordt een heel dik fotoalbum als jullie weer terug zijn hehe, dat mag ook wel he als je 5 maanden weg bent en zoveel gezien hebt.
    Nu komt het echt echt dichtbij he nog 2 weken oehh spannund.
    Geniet van jullie laatste weekjes!

Tot gauw!

Liefs x Henkie
  5. Thekla:
    13 april 2009
    Het is echt super leuk om te lezen wat jullie meemaken, en om zulke mooie foto's te zien! Geniet van jullie laatste paar weken vakantie. Tot snel!
    Liefs
  6. Inka:
    14 april 2009
    Zo, de tijd begint te dringen, zeker nu nog even relaxen, voordat de sleur van werken en slapen weer terug komt.
    Hier zijn we al volop aan het voorbereiden, Joris Linssen is gebeld :) dus zorg dat je haar goed zit.