Guatemala: Antigua & Pacaya vulkaan

5 maart 2009 - Antigua Guatemala, Guatemala

Hallo iedereen,

Onze afgelopen dagen zijn in sneltreinvaart gegaan. Op 5 maart vertrokken we vroeg in de ochtend naar Antigua. We hebben een busrit geregeld bij een touroperator (Pullmantur) in een chique hotel, en dat was ook te zien aan de bus waarmee we gingen. Leren stoelen, eigen koptelefoontje voor de film, eigen airco. Het waren voor de rest eigenlijk ook alleen maar zakenlui die met ons mee gingen naar Guatemala. De reis ging erg voorspoedig, bij de grens ook snel geholpen. We hoefden de bus ook niet uit, het werd allemaal voor ons geregeld. Aangekomen in de hoofdstad van Guatemala, Guatemala city (erg orgineel he), stapten we over in een mini-bus voor de reis naar Antigua. Het hotel daar was echt super de luxe en heel ruim opgezet. Onze kamer had zelfs een open haard! Wij hadden er toch echt niet zoveel voor betaald!! Na het genieten van de pracht en praal was het tijd voor het regelen van een tour naar de Pacaya vulkaan. Dat is de actiefste vulkaan in de buurt en er is vaak lava te zien. We hadden gelezen in ons boekje over Guatemala dat het soms onbegaanbaar is, door de lava en de giftige gassen, maar het was gelukkig mogelijk. We hadden een touroperator gevonden die goed stond aangeschreven. De prijs viel erg mee, maar 8 dollar per persoon. In het hotel waar wij zaten kon je dezelfde tour doen voor 48 dollar per persoon. Vraag me toch af waar dat verschil dan in zat.... De rest van de dag hebben we in Antigua zelf rondgelopen en veel foto's gemaakt van alle oude gebouwen hier. Het is zo'n koloniaal stadje dat er nog een beetje uitziet zoals in de 19e eeuw. Het deed ons een beetje denken aan Cuzco (Peru), alleen een stuk kleiner. Na een aantal kerkjes, poortjes en andere oude gebouwen gezien te hebben, zijn we lekker wezen zwemmen in het zwembad bij het hotel. De volgende dag even uitgeslapen, want de tocht naar de vulkaan zou zwaar worden. Dat hebben we geweten zeg! Met nog 6 anderen reden we met een busje naar de vulkaan toe. Toen we aankwamen roken we de zwaveldampen (rotte eierenlucht) al. De vulkaan is gelegen op ongeveer 2000 meter hoogte en wij waren tot op 1000 meter hoogte met de bus gekomen. Door een tocht van 3 km te maken en 1000 meter te stijgen, zouden we de vulkaan kunnen bezichtigen. Het was echt een stijle klim naar boven. Er werden zelfs taxi's aangeboden naar de top (een zadel op een paard), maar we wilden het natuurlijk op eigen kracht doen. Na 1,5 uur gezweet te hebben kwamen we aan bij de voet van de vulkaan. Uit de top kwam rook, giftige zwavelgassen die gelukkig door de wind van ons af werden geblazen. Een stukje lager dan de top doemde een zwarte massa op. We liepen verder richting de vulkaan tot aan de onderkant van de opgedoemde zwarte massa. We zaten nu recht over de lava en we zagen ook rode stenen naar beneden komen. Af en toe zagen we tussen de stenen door, de rode gloed van lava tevoorschijn komen. Het was lava waarvan de bovenkant al een beetje afgekoeld was en zwart was geworden. Af en toe brokkelden er stukken stenen naar beneden en zag je de lava, die onder de afgekoelde korst druk in beweging was. Echt een machtig gezicht en de "oohhh's" en "aaahh's" geluiden waren veel te horen. Toen er wel heel veel stenen naar beneden rolden, moesten we terug lopen naar een veiliger punt. Het werd intussen ook langzaam avond en dat zorgde voor een nog mooier plaatje. De rode lava gloed was nu echt goed te zien en dat maakte wel echt veel indruk. We gingen in de schemer terug naar de bus over het zelfde stijle pad als op de heenweg natuurlijk. Het werd op den duur alleen wel heel erg donker en de boomstronken maakte het er niet echt makkelijker op. Na een uurtje struikelen waren we terug bij de bus. Het was een onvergetelijke ervaring en we hadden eindelijk lava gezien! De volgende dag moesten we alweer terug naar San Salvador. We hadden het hotel al weer uitgezocht voor die nacht. We wilden na San Salvador naar de kust reizen, om te surfen. Het hotel daar was alleen duurder in het weekend. We gingen daarom maar op maandag met de bus naar La Libertad, een plaatsje aan de Stille Oceaan. Daar zijn de golven super om te surfen en het strand heeft zwart zand. In onze volgende blog lees je hoe de surfervaringen daar zijn geweest....

Veel groeten van Alex en Lot

1. Lies:
    hallo vakantiegangers
    het klinkt weer super tof en erg mooi.
    ik denk dat jullie van al dat klimmen heel wat spieren hebben gekweekt tegen de tijd dat jullie terug komen!
    xx lies
  2. Inka:
    12 maart 2009
    Mooi verhaal weer en wat een aparte wereld, met dat lava bedoel ik.
    Wat een stofbende en dan dat mooie rood....
    Hoe was het bodyboarden? beter dan op de surfplank. Ik verwacht wel spectaculaire foto's natuurlijk, zo hoog op een golf ;)
    Liefs en ik wacht vol spanning op de foto's van het surfen
  3. Inka:
    12 maart 2009
    mooie foto's weer bij een mooi vehaal. Nu maar wachten op de foto dat jullie op de surfplank boven op de golf staan. Liefs Inka
  4. Oma & Opa:
    13 maart 2009
    Hoi reizigers.
    We genieten van jullie verhalen,en kijken steeds uit naar de foto's.Geniet er nog een poosje van,we zien al uit naar de verhalen die jullie te vertellen hebben.
    Groetjes Oma en Opa.
  5. JOSIAN:
    14 maart 2009
    Ha lieffies,

Prachtig die lava dat maakt het bezoeken van vulkanen net nog even echter.Ik denk dat het toch af en toe wel wat heet werd onder de voeten!
    Ik hoop dat de surffoto's ook spectaculair worden...liefs Josian
  6. Joran:
    14 maart 2009
    Ola,

Lijkt me idd erg gaaf om echt lava te zien! Zeker als er een aantal brokken in vallen en dat zo in die hete massa wordt opgenomen (hadden jullie nou maar opgelet tijdens aardrijkskunde he....dan had je nou helemaal veel geweten wat dit geweldige natuurverschijnsel)! Tis toch niet enkel vakantie voor jullie....als jullie zoveel moeten lopen, klimmen, struikelen! Maar is wel de moeite waard natuurlijk! Ben benieuwd of jullie kunnen blijven staan op de plank! Veel plezier iig!

Wij vermaken ons hier ook wel hoor....!!! Maar missen jullie wel natuurlijk!

Groetjes, ons
  7. Inka:
    15 maart 2009
    Om jullie op de hoogte te houden:
    Feyenoord verslaat PSV
    zondag 15 maart 2009 | 14:43
    ROTTERDAM (ANP) - Feyenoord heeft zijn herstel van de laatste weken extra gestalte gegeven. De Rotterdammers wonnen zondag in de eigen Kuip van PSV, 1-0.

De formatie van coach Leon Vlemmings haalde uit de laatste vier duels tien punten. Mogelijk zijn de play-offs nog haalbaar. PSV was goed voor slechts één punt uit de laatste drie wedstrijden. Een klassering bij de beste vier, noodzakelijk voor rechtstreekse kwalificatie voor Europees voetbal, wordt steeds moeilijker te realiseren.

Leroy Fer maakte na 73 minuten de 1-0. Hij kopte raak uit een hoekschop.

dikke kus Hans en Inka
  8. H. Burgers:
    20 april 2010
    mijn dochter woont in Guatemala, heeft een restaurant onderaan de pacaya vulkaan, schreef net dat hij nu heel actief is, een groep overvallen door de lava en stenen, 2 doden en gewonden, dus blijf voorzichtig.