Loja/ Vilcabamba/Cuenca

14 januari 2009 - Loja, Ecuador

De tocht begon vanuit Piura (Peru). We zouden een bus pakken die ons van Peru, over de grens zou rijden naar Loja (Ecuador). Bij de grens zouden we dan de exit stempel halen van Peru. Daarna de rivier oversteken naar Ecuador, om daar de entree-stempel te halen van Ecuador. We hadden het probleem in Peru dat we maar 30 dagen hadden gekregen en dat we er 38 dagen waren geweest. Bij de grenspost zagen ze dit natuurlijk en werd ons verteld dat we naar de nationale bank toe moesten, in het dorp, om daar de boete te betalen van 8 dollar. Toen ik echter mijn 20 dollar tevoorschijn haalde, stempelde hij onze paspoorten vliegensvlug en moest in hem de 20 dollar geven. De 4 dollar wisselgeld konden we vergeten, want het was "finito" zo volgens hem. Nouja, we waren in ieder geval legaal het land uitgekomen. :) De busreis ging verder naar Loja. Daar hebben we overnacht en de volgende dag zouden we naar Vilcabamba gaan.

Vilcabamba is een touristenplek geworden omdat de legende verteld dat de mensen die daar wonen allemaal heel erg oud worden. De gemiddelde leeftijd zou er rond de 100 jaar liggen en er zijn zelfs mensen geweest die 135 jaar oud werden. Er wordt natuurlijk getwijfeld of dit echt waar is, maar het is wel leuk om te geloven. Er ging elke 15 minuten een bus vanaf Loja naar Vilcabamba dus dat was prima geregeld. Bij het busstation stapte, behalve wij, nog 2 mensen in. Een hele bus voor ons alleen! Maar nog geen 400 meter verder stond een grote groep Ecuadoreanen (als je dat zo zegt), waardoor de bus in 1x vol zat! Aangekomen in Vilcabamba namen we een taxi naar het hostel. Dat was namelijk nog 2 km verder met een stijle weg omhoog. Er waren daar alleen pick-up trucks als taxi, erg stoer dus, en daarmee waren we in no-time bij het hostel. Het lag op een super mooie locatie, met uitzicht op de vallei. Er lag een schitterende tuin omheen met een leuk aangelegd zwembad. We werden naar onze kamer geleid (kamer "Alberto") en we hadden mazzel, want het was de kamer met het mooiste uitzicht! Zoals jullie op de foto´s al wel hebben kunnen zien. De omgeving is echt super mooi. Erg veel bergen, erg groen en heel erg rustig. Het restaurant had ook een supermooi uitzicht en was er erg gezellig. De sfeer deed ons een beetje aan een camping denken. Al gauw raakten we aan de praat met de andere gasten. Er waren mensen vanuit alle delen van de wereld. Toen we ´s avonds naar de bar gingen raakten we aan de praat met een Amerikaans stelletje. Daar hebben we heel de avond mee gepoold en gekletst. We hadden later ook twee nederlandse meisjes leren kennen. Dat was eigenlijk de eerste keer dat we echt verhalen en ervaringen konden uitwisselen met andere reizigers. De tweede dag gingen we 2 uur paardrijden door de bergen. We hadden wel eerst gevraagd of het verantwoord was om als twee onervaren cowboys dit avontuur aan te gaan. Het zou geen probleem worden, de paarden zouden zo mak als een lammetje zijn. Op zich hadden ze daar wel gelijk in, want de paarden volgden gewoon braaf hun baas. Lot had echter een paard die heel de tijd wilde racen met het paard van de gids. Die gallopeerden dus bij elk stukje lange rechte weg. Alex had jammer genoeg een paard die hem net kon dragen en dus ook niet wilde/kon galloperen. Want hij ook deed, aansporen en roepen, zijn paard ging niet harder dan een matig drafje. Dus Lot was heel de tijd een paar honderd meter verder aan het galloperen, terwijl ik (Alex) met een sukkeldrafje 10 minuten later nog eens aan kwam kakken.... Het was toch een super leuke rit. We gingen vaak erg stijl omhoog langs een pad vol grote stenen, die glad waren, waar onze paarden soms wel de nodige moeite mee hadden. Een stuk verder gingen we dan weer stijl naar beneden, waarbij je echt helemaal met je rug op het paard moest liggen. Het laatste stukje gingen we ook nog door een rivier, lekkere natte schoenen. :) Lot had alleen de volgende paar dagen last van rugpijn en ik van spierpijn in mijn benen. Het had ons wel een beetje gebroken. De dagen erna hebben we daarom veel gerelaxt en gekletst met de andere gasten. De laatste dag wilden we ons helemaal in de watten laten leggen. Daarom hadden we een massage geregeld. We zouden eerst 45 minuten een rug, nek, arm massage krijgen. Daarna 20 minuten een haarmassage plus haarbehandeling. Met tot slot een reiki-behandeling van 25 minuten. Daar zou je heel relaxt en vol energie van moeten worden. We gingen samen naar de spa van het hotel. We werden allebei naar een aparte kamer geleid, waar het erg donker was en een kaars brandde. Er stond muziek op met van die zee-geluiden en rustgevende pianomelodieen. De rugmassage vond ik super fijn. Lot niet echt, want die had nog rugpijn en de dame was niet echt voorzichtig. Ze waren allebei super sterk en leken niet moe te krijgen van al dat gekneed. Daarna kregen we de haarbehandeling waarbij er allerlei middeltjes in ons haar werden gemasseerd. Als laatste zouden we de reiki-behandeling krijgen. Maar toen ik ineens een maskertje op mn gezicht gesmeerd kreeg, en daarna twee stukjes komkommer op mn ogen werden gelegd, leek er een foutje te zijn gemaakt. In plaats van de Reiki kregen we een facial!! Ik had me ook helemaal niet geschoren daarvoor, dus de verschillende maskertjes en middeltjes bleven lekker aan mn baard plakken. Ze bleef maar schrobben met die warme handdoek :S We voelde ons daarna wel super relaxt en we waren klaar om verder te reizen.

Cuenca

De volgende dag zijn we ´s ochtends vroeg vertrokken naar Loja, om vanuit daar de bus te pakken naar Cuenca. Dat is een grote stad met daar in de buurt een groot nationaal park. Daar leven allerlei vogels en zelfs 10 soorten kolibri´s! In de bus naar Cuenca raakten we aan de praat met weer een ander Amerikaans stelletje. We besloten om een taxi te delen in Cuenca en naar het zelfde hotel te gaan. Daarna hebben we samen avondgegeten en lekker gechat. Erg goed voor ons Engels, haha. De volgende dag hebben we in Cuenca rondgelopen en wat foto´s gemaakt van de kerk daar. We liepen verder en kwamen veel touroperators tegen die reizen naar de Galapagoseilanden verzorgden. We waren al een beetje nieuwsgierig geraakt over de verhalen van het Amerikaanse stelletje waar we mee gegeten hadden. We besloten dus naar binnen te gaan en eens wat informatie in te winnen over een trip naar de Galapagoseilanden. We hadden eigenlijk van te voren besloten hier niet heen te gaan, omdat het zo ontzettend duur is. Een paar dagen daar zou al gauw 1200 euro gaan kostten. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Maar omdat we zo iets hebben van, we komen hier anders nooit meer, hebben we besloten om toch te gaan! We vertrekken morgen met het vliegtuig vanuit Guayaquil. Dan blijven we 5 dagen op de Galapagoseilanden op een boot. Daar kunnen 16 personen op. We hebben een eigen hut met 2 persoonsbed, eigen badkamer en airco. Dan bezoeken we bijna alle eilanden, gaan snorkelen tussen schildpadden en zeeleeuwen, en vliegen we de 27e weer terug naar Guayaquil. Het wordt een geweldige belevenis en we zullen veel foto´s maken en filmen! Over een paar dagen horen jullie hoe het geweest is op het eiland der evolutie!

Veel liefs!

Alex en Charlotte

1. Maike:
    23 januari 2009
    Veel plezier op de Galapagos eilanden. Ik ben al benieuwd naar de foto's....

Groetjes,
    Maike
  2. Hans:
    23 januari 2009
    heey broer ik heb nieuws ik heb net de power unlimited er komt een uncharted 2. Nou ik ben voor mij ziek zijn naar de dokter geweest ik moet nu een antibiotica kuur

groeten hans
  3. Oma & Opa:
    Hoi luidjes,
    Wat dacht je die verveeld zich maar,die moeten we wat te doen geven. Ik ben ijverig aan het studeren op de fluit. Dat wordt wat op Schiphol als jullie terugkomen reken maar Nog veel plezier!!!!!!
    Liefs Opa
  4. JOSIAN:
    24 januari 2009
    Ha schatten,

Komt jullie droom toch nog uit.....
    Een GEWELDIGE tijd op en rond de Galapagoseilanden!
    Veel liefs van Henk en Josian x
  5. Thekla:
    24 januari 2009
    Heej Alex en Lot, wat ontzettend gaaf dat jullie naar de Galapagoseilanden gaan!! Lijkt me echt super!
    Veel plezier daar. Ben benieuwd naar jullie verslag en foto's daarover.
    x Thekla
  6. Kitty:
    25 januari 2009
    Galapogos eilanden, tjéé wat fijn dat ik dát nog eens mag beleven. Snorkelen tuusen die dieren lijkt me heerlijk! Dat met de 20 euro aan de grens, hoe heet dat ook al weer??? Omkoping of zoiets????(hahah)
    Mensjes geniet ervan dan doe ik het ook.

groet kitty