Galapagos Islands

23 januari 2009 - San Cristóbal, Ecuador

Dag 1:

Iedereen heeft er vast wel eens van gehoord: De Galapagos... Eilanden met allerlei diersoorten in de Stille Oceaan bij Ecuador. Bekend ook van Darwins evolutietheorie. Het lag eigenlijk helemaal niet in onze planning om er heen te gaan (vanwege de flinke duit dat het kost), maar we waren er nu zo dichtbij!! Toch maar doen :) We waren in Cuenca langs verschillende touroperators geweest en we kozen ervoor om een boottocht langs verschillende eilanden te gaan maken. In totaal 5 dagen. De 21e zaten we nog in het kantoor van een touroperator en de 23e stapten we het vliegtuig in naar de Galapagos. We hadden een mazzeltje met een lastminute actie dat ons toch zeker 600 dollar heeft gescheeld. Toch was het nog 1200 euro pp. Het vliegtuig naar de Galapagos vertrok vanuit Gayaguil, dus daar hadden we ook nog snel naar toe moeten reizen. Voordat we konden inchecken moesten we onze bagage op ´gevaarlijke stoffen´laten controleren. Ze doen er van alles aan om de eilanden te beschermen van invloeden van buitenaf. Heel belangrijk!! Toen we het vliegtuig in gingen stond ons een leuke verrassing te wachten. We zaten first class. Veel beenruimte, grote leren stoelen...chill! Op het vliegveld van Baltra (1000 km van de kust van Ecuador) werden we weer gecontroleerd en moesten we een toeristenbelasting van 100 dollar betalen (Ecuadoreanen betalen 6 dollar). We werden opgewacht door iemand van onze boot; ¨San Jose¨. Die bracht ons naar een ´schildpadboerderij´ op Santa Cruz. Daar leven schildpadden in het wild en wat zijn het mooie, grote beesten!! Ongelooflijk om er ineens zo veel, zo groot en van zo dichtbij te zien! Maar dat was nog niet alles. We gingen daarna namelijk naar een centrum, genoemd naar Charles Darwin, waar ze verschillende schildpadden beschermd houden. Daar laten ze eitjes uitkomen en de schildpadjes groot en sterk groeien, tot ze weer uitgezet kunnen worden. Na dit bezoek was het weer even afgelopen met alle schilpadden. Vanuit het centrum liepen we naar het kustplaatsje van Santa Cruz. Toen we met het vleigtuig over het eiland vlogen, zagen we eigenlijk alleen woestijnvlakte, maar het eiland heeft ook hoogvlakte, tropische beplanting en een mooie kust. In het stadje kwamen we langs een soort vismarkt gelopen. Hier kwamen kleine bootjes met grote verse vis aanvaren. Deze werd daar meteen verkocht. Niet alleen de bevolking, maar ook allerlei vogels en zeeleeuwen kwamen daar op af. Een leuk tafereel: Wie gaat er met de vis naar huis?! Daarna liepen we door naar de pier waar we opgehaald werden door een boottaxi. Deze bracht ons naar ¨San Jose¨, onze luxe 1e klas boot. Erg mooi! In totaal zaten we er met een groep van 16 toeristen op. Er hing een leuke sfeer. De boot bleef die middag en avond nog in de haven liggen. Alex en ik stonden te kijken naar de vissen die je in het lichtblauwe water vanuit de boot goed kon zien, toen er ineens een haai langs zwom opzoek naar een maaltijd!!! Wow, dat was schrikken. Niet pootjebaden hier ;) De boot vertrok in de nacht naar onze volgende bestemming. Dat schommelen van de boot was toch niet echt heel prettig en goed slapen lukte ons niet. Het uitzicht de volgende ochtend maakte het dan wel weer helemaal goed!

Dag 2:

We waren aangekomen op San Cristobal. Om 7 uur ontbijt en om 8 uur vertrokken we voor een excursie. We gingen eerst naar het ´Interpretationcentre´. Daar was veel info te lezen over het ontstaan van de eilanden, wat er zich allemaal heeft afgespeeld en wat er nu aan wordt gedaan om de eilanden te beschermen. Rondom het centrum lag een tuin waar veel lizards te zien waren. Daarna waren we ´vrij´ en kozen Alex en ik ervoor om naar een klein strandje te gaan. Heel mooi blauw water en veel zeeleeuwen en marine iguana´s. Heel indrukwekkend!

Na de lunch op de boot zijn we naar een ander deel van het eiland gevaren. Daar gingen we naar een groter bountystrand waar we geprobeerd hebben om te snorkelen. De golven waren alleen zo hoog en sterk, dat het snorkelen niet gemakkelijk ging. Ook moest je erg uitkijken voor alle rotsen in het water. Toen hebben we daar maar ´gewoon´gezwommen met de zeeleeuwen. Na al het zwemmen waren we ´s avonds flink moe, waardoor het slapen op de boot toch wat gemakkelijker ging.

Dag 3:

Op dag 3 gingen we naar het eiland Española (Hood). Als ochtendactiviteit gingen we naar een mooi wit strand met weer super blauw water. Op dat strand lagen ontzettend veel zeeleeuwen! Het was een lang strand waar overheen hebben gelopen en leuke foto´s hebben gemaakt. Natuurlijk ook een paar gezellig samen met een zeeleeuw. Aan het eind van het strand was het rotsachtig en daar zwommen een paar Marine Iguana´s. Eentje zat net op een rots in de branding en werd vaak door de hoge golven meegesleurd. Grappig om te zien hoe hij toch steeds weer een rots beklom om weer te zonnen! Daarna liepen we terug over het strand en werd Alex geroepen om mee te gaan snorkelen op zee. Met een paar andere touristen in een klein bootje op weg naar een snorkelspot. Er waren veel visjes, erg kleurijk en ook wat koraal. Toen Alex uit de boot sprong kwam er meteen een zeeleeuw naar hem toe gezwommen! Dat was wel even schrikken, want ze vinden het leuk om met een rotvaart op je af te zwemmen en dan voor je neus een scherpe bocht te maken!

Terug op San Jose zagen we na de lunch een groep dolfijnen zwemmen. Ze zwommen vlak langs onze boot en kwamen af en toe boven water. We konden ze goed zien, maar het was lastig om er een foto van te maken. Het staat wel op onze videocamera, maar deze filmpjes kunnen niet op de site worden gezet. Aan het eind van de middag hadden we nog een hiking trip. Goede schoenen aan, want op de eilanden zijn geen paden aangelegd. Je moet van rots naar rots springen. Toen we aankwamen lag het vol met Marine Iguana´s die aan het zonnebaden waren. Ze lagen allemaal erg dicht tegen elkaar aan, achter elkaar in een soort van polonaise. Ze zijn daar vroeg met carnaval dit jaar! Op het eiland waren verder heel veel vogels. Waaronder de "Blue Footed Booby", een vogel die je nergens anders ter wereld vindt en welke fel blauwe pootjes heeft. Wat ook erg leuk was, we vonden nog een slang(etje)! Wat ons niet gelukt was in de Jungle, stond nu toch op film!

Deze nacht was de verschikkelijkste van allemaal! De oceaan was erg wild en we werden heen en weer geschud op de boot. Alle spullen vielen van de kasten af! Ach ja, je moet er wat voor over hebben!

Dag 4:

We waren aangekomen bij Floreana. Dit zou een wet-day worden. ´s Ochtends gingen we naar Postoffice Bay. Daar hebben we ons leven geriskeerd (voor het eerste keer die dag)..... Onze gids vertelde dat er zeeschildpadden te zien waren verderop in de baai. Wij snel onze snorkelspullen gepakt en het water ingelopen. Totdat een andere tourist ons waarschuwde: "Er liggen hier honderden pijlstaartroggen!". We moesten de zee zien in te komen zonder er op een te gaan staan of aan te raken, want anders zouden ze ons kunnen steken. We dachten meteen aan het verhaal van Steve Irwin "The Crocodile Hunter" uit Australië, die overleden was aan een steek van zo´n beest in zijn hart. Het water was erg zanderig, dus we zagen ook niet echt veel, alleen een grote donkere vlek op de bodem. Het water kwam tot net over onze knieën.... Wij moesten dus een klein stukje boven die roggen zwemmen, zonder ze aan te raken!! Onze gids zei: "Just do it, be brave!". Hij ging echter zelf niet mee, toeval? Het was heel erg eng, maar we kwamen er ongeschonden doorheen. Wij snel op zoek naar die zeeschilpadden, maar we zagen alleen wat wier en een verdwaald visje! Al die moeite voor niks geweest! Alex had al een keer eerder kunnen oefenen, maar dit was mijn eerste snorkelervaring. Ik moest die ochtend ook wel, want de snorkelmiddag zou nog spannender worden....

Devil´s Crown

Devil’s Crown is een oude vulkaankrater, waarvan alleen gedeeltes van de kraterrand nog over zijn: de rotsen die de kroon vormen. Deze liggen midden op zee, maar rondom de rotsen is het zo´n 8 meter diep. Met ons bootje en samen met nog 8 andere waaghalzen, plus onze gids, gingen we naar de Devil´s Crown (DC). We moesten uit het bootje springen aan de kant van de DC waar een sterke stroming was. Zo konden we richting de ingang van de krater zwemmen. Toen we nog geen minuut in het water lagen, zagen we onder ons al een groep "White Tipped Reef Sharks" (zie foto) zwemmen. Deze zijn ruim 2 meter lang! We hadden zelf geen onderwatercamera, maar we hebben wat geleend....

Dat was wel even schrikken, maar ze bleven gelukkig op afstand. We konden er niet zoveel over nadenken, want we hadden het te druk met de krater in zwemmen. Op dat stukje stond een sterke stroming! In de krater zelf was het water weer een stuk lichter, omdat het daar maar 3 meter diep was. Hier zag je veel gekleurde vissen en koraal. Alex hoorde toen iemand roepen dat er een zeeschilpad zwom, dus hij ging er als een speer vandoor. Mijn masker lekte veel water en ik kon niet zo snel daarheen komen. Alex was gelukkig wel snel genoeg om hem te zien. Hij zwom echt een meter voor z´n neus, keek een keer en spurtte weg... Super om te zien!!! Mijn masker had het inmiddels helemaal begeven, dus ik moest terug naar het bootje. Alex bleef nog even en zag nog twee spelende zeeleeuwen van dichtbij! Daarna moest hij terug zwemmen naar het bootje, alleen nu in z´n eentje over een stuk met wat haaien! Toen ze op hem af kwamen maakte hij wat klapbewegingen, waardoor ze wegzwommen. Al met al een hele spannende, mooie en onvergetelijke belevenis!! Hieronder zie je de schilpad zoals Alex hem ongeveer heeft gezien!

Na onze zware snorkeltocht zijn we nog aan wal gegaan bij een Flamengo-meer. Er waren er niet zoveel jammer genoeg. Daarvoor moeten we toch nog een keer naar Afrika.

Dag 5:

Na het ontbijt moesten we snel onze tassen inpakken en was er nog tijd voor een korte excursie. We gingen naar "Turtle-Bay". Dat is een strand waar de Groene zeeschilpadden hun eitjes komen leggen. We zagen wat sporen van grote schildpadvoeten, maar ook van kleintjes die richting de oceaan gingen. Voor de kust lagen een aantal zeeschilpadden in zee. Ze komen pas na 6 uur ´s avonds aan land om de eitjes te leggen, dus dat konden we niet meer zien. Daarna zijn we terug gevaren naar het vliegveld, want onze vlucht ging alweer om half 1.

We hebben super genoten van onze dagen op de Galapagos. Het is echt een heel indrukwekkende en bijzondere belevenis. We kunnen alleen nog als tip geven: Win de loterij en ga naar de Galapagos........ of gewoon sparen! :)

De foto´s komen zo snel mogelijk, hier kunnen we onze foto´s niet uploaden! GRRRR

Veel liefs en de groeten,

van een meisje met veel sproeten en een jongen met bruine voeten....

1. Inka:
    Ha ontdekkingsreizigers,
    Had gisteren natuurlijk al wat van Alexander gehoord maar het blijft een mooi verhaal. Je weet maar nooit of die haaien mensenvlees lusten, of gewoon alleen maar even willen proeven.
    dikke kus,
    Inka
  2. Jan Pieter, Wilma & Yvonne:
    hoi, hoi,

Wat een belevenis, dus zeker de moeite waard geweest voor dat geld.
    Ik denk dat yvonne stiekem heel jaloers is, dat jullie dolfijnen hebben gezien, dan weet ze waar ze nu voor moet gaan sparen.
    ik wens jullie nog veel vertier op jullie verdere reis, en we wachten weer op de verhalen.

Groetjes en liefs van hier waar misschien volgende week weer de schaatsen uit het vet kunnen.
  3. anke jeroense:
    Hallo daar!
    Super dat jullie die dieren in het wild hebben gezien!Je bekijkt de natuur dan toch wel met andere ogen. Twee meter in het echt is toch groter dan twee meter die je leest of hoort...
    Ben benieuwd naar jullei foto's!Veel plezier nog
    liefs,
    anke
  4. yvonne:
    hoi hoi

ik hoop dat je foto 's van die dolfijnen hebben
    ik zal ook heel benieuwd zijn als je die filmpjes laat zien als jullie weer thuis zijn
    ik weet nu wel waar ik voor moet sparen wat ik later doe weet je mischien oook welke dolfijnen dat waren

groetjes yvonne
  5. Frans en Josien:
    29 januari 2009
    Tjonge, tjonge, een prachtig verslag van een fraaie belevenis. Ga zo door.
  6. Henny en Tonnie:
    ha die reizigers,
    wat een prachtige verhalen zeg,nou jullie hebben groot gelijk dat je zoveel mogelijk meepikt ,je bent er nu zo dicht bij ,dit blijft altijd in jullie geheugen ,hartstikke mooi,we wachten op de foto s nog heel veel plezier ,groetjes en xxxxxxxxx Henny en Tonnie
  7. henrike:
    30 januari 2009
    Hallo,

Gedverdemme haaien..., wat eng zeg. Maar wel super knap/stoer van jullie dat jullie in het water gedurfd hebben.
    Ik durf veel maar dat dus echt niet.
    Maar ik ben blij dat jullie niet aangevallen zij zeg haha.

liefs x henrike
  8. Edwin Cuperus:
    31 januari 2009
    Hey wereldreizigers.

Eindelijk de gelegenheid een goede blik te werpen op jullie site.
    Het ziet er goed uit en jullie beleven toch maar het een en ander na elkaar!
    Foto's zien er fantastisch uit. Zou jullie zo achterna reizen!

Heel veel plezier verder, met of zonder sproeten of bruine voeten...

Groet.
    Edwin
  9. JOSIAN:
    1 februari 2009
    Hey kids,

Om te lezen was het al een beleving maar het was af en toe écht spannend. Wat grensverleggend weer! Jullie hebben wel de smaak te pakken. Veel plezier de komende dagen in de Ecuadoorse jungle. Liefs Josian x
  10. Thekla:
    1 februari 2009
    Hej lieve Alex en Lot, wat een super mooi verslag van de Galapagos eilanden! Het lijkt me idd erg bijzonder. Veel plezier verder en lieve groetjes uit het koude Nederland...
    Liefs, Thekla
  11. gonnie:
    2 februari 2009
    Geweldig om jullie ervaringen te lezen. Dat zal de moeite zeker waard geweest zijn. Poosje terug hebben wij in ons studieboek daar nog wat over kunnen lezen. En ik begin onderhand zo'n beetje jaloers te worden op al die jongelui die zulke verre reizen maken en hun ervaringen ons vertellen via internet. Maar gelijk hebben jullie, de Galapagos nemen ze niet meer van je af.
    Nog heel veel reisplezier en ik blijf wel op de hoogte. Ook de groeten van Jan, (is nu bij jullie thuis aan het werk) en Veroniek en Leon.

Doei, xxx Gonnie
  12. Joran:
    5 februari 2009
    Echt supergaaf, die Galapagos-eilanden! Dat je zoveel diersoorten ziet en zulke gigantische schildpadden en haaien! Dan ben je toch wel ff op je hoede! Maar die schilden van de schildpadden moeten wel gigantisch zijn als Alex er zelfs inpast (of loop je nou rond met een schild om je billen, lex?)! Die zeeleeuw zag misschien ook wel een leuke partner in je, haha!)
    Zijn jullie al een beetje gekleurd? Hier schijnt het zonnetje ook lekke hoor (bij een graadje of -1)

Liefs en groetjes, Guanita en Joran