Arequipa/ Colca Canyon

23 december 2008 - Arequipa, Peru

Hoi lieve mensen!

We vonden het weer eens tijd worden voor een nieuwe blog, beetje achter lopen we inmiddels wel.... Vanuit Puno, en Lake Titicaca achterlatend, gingen we op weg naar Arequipa. We vertrokken met een busmaatschappij (Sur Oriente) die goed stond aangeschreven in onze reisgids, maar dat was toch wel weer even een tegenvaller. De bus werd volgeladen, met mensen en met heeeel veel bagage. Allerlei marktwaar (van aardappels tot ijzeren buizen) moest mee. Hoewel we eerder in een bus zaten met eigenlijk alleen toeristen, waren wij ditmaal als enige. Oudere vrouwen met hun traditionele kleding, dikke lagen rokken, zaten in de bus. Ook hun kinderen. Wij waren voor hun een opvallende verschijning. 1 jongetje heeft de halve busreis in Alex z´n nek gehangen. En die busreis was lang!! We deden er 1,5 uur langer over dan gepland dus we hadden mazzel. We deden er nu 7,5 uur over ipv 6. We vertrokken ook later dan de bedoeling was en daar waren de oude vrouwtjes in de bus niet zo blij mee, gevolg; Ze bonkten keihard op de ramen en trapten op de vloer al schreeuwend "VAMOS!!" (klinkt als BAMOS en dit betekend gaan met die banaan!!) Op den duur gingen we toch, dus het had wel zin. Wij waren inmiddels doof geworden, maar we waren ook blij dat we gingen! Onderweg stopten we ook nog eens 10x voor een etenspauze. Dan kwamen alle verkopers van de straat in de bus met van alles (maiskolven, vis, ijs, drinken, brood) en werd het nogal druk. Lot kreeg vaak een verkoper even op schoot, erg gezellig maar nogal warm en zweterig. De bus begaf het ook een paar keer bijna, hoog in de bergen in de sneeuw. Kortom, deze busmaatschappij raden wij niet aan! Toch goed aangekomen gingen we naar ons hostel rond een uur of 4. We kozen voor een leuke kamer aan de binnentuin, erg knus en gezellig. We konden meteen een tour regelen voor de volgende dag, naar de Colca Canyon voor 2 dagen en 1 nacht. Daarna zijn we natuurlijk Arequipa zelf gaan verkennen. Het heeft best een leuk centrum, mag ook wel met 1 miljoen inwoners, waar het erg druk is op straat. Er zijn veel eettentjes waar je echt voor 1 euro per persoon een vers gemaakte wokmaaltijd op tafel krijgt. Grappig is dat ze daar spaghetti wokken, echt super lekker. Wij willen in NL zo´n tentje gaan beginnen, dat wordt een hit! In het hostel kwamen we nog Nederlanders tegen, waar we nog reistips van kregen. Altijd leuk zo´n uitwisseling, en ook heel handig. De volgende dag zouden we om 6 uur worden opgehaald om naar de Colca Canyon te gaan. Goed geslapen, na een koude douche!

De bus die ons kwam ophalen zat vol met een paar Canadezen, twee Nederlanders, wat Peruanen en wat Russen. Een van die russen filmde echt 2 dagen lang achter elkaar, die heeft thuis nog wat te knippen om een boeiende film te krijgen. Het was een leuke reis naar Chivay, het plaatstje waar we zouden overnachten. Onderweg zagen we verschillende soorten Lama´s, die hebben jullie ook op de foto´s kunnen zien. Ook was het landschap heel wisselend. Eerst reden we nog in de zon, in de woestijn, en tijdje later reden we door de sneeuw. In Chivay was het slecht weer, veel regen en onweer. We zijn daarom niet naar de termobaden gegaan, jammer. We sliepen in Chivay in een basic hotel. Boven het raam van onze badkamer kwam af en toe een hondenneus tevoorschijn om de boel te inspecteren. Iets te laat zagen we dat het raam kapot was, inmiddels stond Alex al onder de douche met z´n voeten in het glas. Gelukkig geen snee of glas in z´n voet. ´s Avonds zijn we met de groep gaan eten bij een folkloreshow, waar Alex aan mocht meedoen. Wat een bofferd he!

De 2e dag gingen al vroeg op weg naar de Colca Canyon, op zoek naar Condors. Eerst maakten we nog een stop in een plaatsje met een leuk kerkje. Je kon daar ook op de foto met twee grote roofvogels. Alex wilde het wel proberen, maar die volgels zijn toch aardig groot! Aangekomen bij het diepste punt van de Canyon bij de Condorspotplaats was het erg mistig. Zo mistig dat we echt bijna niks zagen van de Canyon en ook geen Condor konden zien. Super jammer en teleurgesteld gingen we terug in de bus. Op de weg terug naar beneden gaven marktvrouwen aan dat ze Condors hadden gezien. Gelukkig voor ons zagen wij ze even later ook, wel voor maar heel even, maar het was een leuk moment omdat ze heel dicht over ons heen vlogen. Door hun snelheid is het filmen en foto´s nemen niet zo goed gelukt. Daarna weer met de bus verder gereden terug naar Arequipa. Daar werden we gedropt op een plein in het centrum. De weg naar het hostel was nog een hele uitdaging. Het was namelijk kerstavond en ook kerstmarkt. Die markt zat precies in de straat naar ons hostel en het was er druk. Heel erg ontzettend, vreselijk druk. De Dol Dwaze Dagen bij de Bijenkorf zijn rustig vergeleken bij dit schouwspel. Met onze tas drukten en beukten we ons een weg door de menigte. Alex had geluk dat hij over de mensen heen kon kijken, zodat we konden zien waar we heen gingen. Het was echt duwen of geduwd worden. Menig elleboog werd hierbij gebruikt en dit was daar normaal. Alex vond het schitterend! Op de markt werd vooral veel speelgoed verkocht en heel veel kitscherige kerstspulletjes. Ook kwamen er allerlei wierookgeuren voorbij. Hoewel we hier best van houden, werden we er bijna door bedwelmd. Gelukkig toch aangekomen bij het hostel. ´s Avonds werd er veel vuurwerk afgestoken en ging de hond van de huisbaas erg tekeer. Het was een aparte kerstavond :)

Op eerste kerstdag waren we ook nog in Arequipa gebleven. Alle winkels waren dicht, maar gelukkig hadden we de kerstmarkt nog. We hebben nog een keer of 3 bij de spaghetti wok gegeten en voor ´s avonds hadden we een leuk restaurant uitgezocht. Lot had het kerstmenu, Alex gewoon steak. Lot haar menu viel alleen heel erg tegen, behalve de lekkere wijn was het een domper. Haar kalkoen was koud en ze kreeg koude rode bieten met witte olifantenbonen. In gedachten zaten we thuis aan ons kerstmaal. :) Op tweede kerstdag zouden we weer verder reizen. Dit keer naar Nazca, waar de beroemde Nazcalijnen te zien zijn.