Cusco!!

9 december 2008 - Cusco, Peru

¡Hola! Chicos y Chicas,

Buenos días! ¿Como estan? Estamos diez días en Cusco y es muy bien aqui! Mañana vamos a Puno en autobus. Muchas gracias por ustedes reacciónes! Erg fijn om te zien dat jullie de site zo goed lezen en superleuk om berichtjes terug te krijgen! Vooral blijven doen! Nu zullen we jullie laten weten hoe Cusco was.

Het laatste wat jullie hebben gelezen is dat we de vliegtickets hebben gekocht. Meteen daarna zijn we onze spullen gaan pakken en stond er een tuc-tuc klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Ook "onze" nonnen zouden dezelfde vlucht nemen. Onderweg naar het vliegveld begaf de band van de tuc-tuc het. Alex boos, Lot lach in een scheur --> erg gezellig dus! Met onze tassen moesten we het laatste stuk naar het vliegveld toe slenteren. Gelukkig werden we iets later door een andere taxi naar het vliegveld gebracht, dit was nog best een eind. Op het vliegveld snel de rugtassen ingeleverd en moesten we nog langs de Douane. Dit bleek een lachtertje te zijn op dit vliegveld. Omdat de X-raymachine kapot werd aan Lot gevraagd of ze een mes in haar tas had. "Eeehm nee" (Lot), "Okee, loop maar door" (Douane). Aan Alex werd gevraagd of de tas gecontroleerd mocht worden. Nadat de rits was open gegaan ging deze alweer dicht, want hij vond het wel best. De vlucht duurde maar 35 minuten, maar we hadden wel mooi uitzicht op het Andesgebergte. We landden op 3400 meter in Cusco. Daar namen we afscheid van de nonnen. Zij gingen meteen door naar een andere bestemming. We vonden snel een taxi (meteen afdingen natuurlijk) en we werden naar ons hostel gebracht, vooraf uitgezocht in ons Peru boekje (erg handig!). Bij het hostel vroegen we om korting, omdat we meerdere nachten zouden blijven. Er werd even gebeld met de baas, en er ging meteen 12 van de 45 dollar per nacht af. Prima! Ook regelden we meteen de Spaanse les. We konden de volgende ochtend beginnen. We zouden de komende 5 dagen elke dag 4 uur privéles krijgen. Van 9 tot 11 kregen we les van Magaly en van 11 tot 13 van Rocio. Allebei heel vriendelijk maar ze gaven ons wel veel tarea (huiswerk) op. Naast de lessen probeerden we ook zo veel mogelijk van Cusco te zien. Na de les gingen we altijd eerst lunchen en daarna de stad verkennen.

Cusco is gebouwd op 3400 meter en dat merkten we meteen. We waren veel sneller moe, hadden we last van duizeligheid en van onze darmen. Sowieso hadden we ook totaal geen eetlust, maar dit kwam ook mede door de Malariapillen. De gezelligheid van de stad zorgde er voor dat we niet ziek in ons bed bleven liggen. Er is namelijk altijd wat te doen en een hoop volk op straat. Naar de mensen hier kunnen we blijven kijken. Naast veel kleding met felle kleuren hebben ze ook een hele vriendelijk uitstraling. Daarnaast heb je de vele toeristen die hier rondlopen. Wij zijn hier nu in het laagseizoen en we vinden het al druk genoeg! Cusco leeft van het toerisme. Dat zie je aan de vele winkeltjes en verkopers op straat. Peru staat bekend om z´n lamakleding: mutsen, wanten, sjaals, truien, sokken; alles maken ze van lamavacht. Die zijn hier dan ook op elke straathoek te koop. In het centrum van Cusco ligt Plaza de Armas. Dit is een heel gezellig plein, met bankjes een fontein en veel groen. Er speelt zich hier altijd van alles af! Hier lopen ook de "proppers", zoals je het kent van Lloret de Mar. Ze willen je graag naar hun restaurant of club toe lokken. Soms deelden ze gratis toegangskaarten uit voor feesten. Zo zijn we een keer naar een Hawaii-party geweest in "Roots". Veel reggae, Zuid-Amerikaanse muziek en cocktails. We hadden na twee drankjes allebei al genoeg! Ook daar heeft de hoogte invloed op... Hoewel Cusco een toeristische attractie is, zijn de prijzen over het algemeen laag gebleven. We waren per dag met lunch en avondeten per persoon zo´n 12 euro kwijt. Ze hebben hier alles, van pizza tot chinees, maar de plaatselijke gerechten het meest. Denk aan gebakken cavia of lamasteak. Ook hebben ze hier, sinds een paar maanden, een McDonalds. Wat een geluk! Hier eet je een menu voor 2,50 tot 3 euro. Dat zijn nog eens prijzen. Wat ons wel opvalt in Peru is dat alle frisdranken zoeter zijn dan wij ze kennen. Zelfs de Coca Cola, Sprite en Fanta smaken hier net wat anders. Ze hebben hier ook een populaire plaatselijk frisdrank "Inca Kola". Dit smaakt naar Bubblegum!! Je kan hier trouwens met de taxi door heel de stad worden rondgereden, voor maar 75 cent. Zo hebben we ons langs mooie gebouwen, musea en uitzichtpunten laten brengen.

Na 10 dagen Cusco zijn we hier helemaal ingeburgerd: met onze Lamamuts en Lamatrui zitten we aan de Cocathee (thee met cocabladeren die helpen tegen hoogteziekte), kijken we niet meer op van langslopende lama´s, verkopers (waar wij inmiddels gemakkelijk NEE tegen kunnen zeggen) en raken we niet meer totaal buiten adem van 3 traptredes omhoog (we voelen ons weer helemaal goed!!). Verder spreken we natuurlijk al vloeiend Spaans, eehm nee, maar we kunnen nog 4 maanden oefenen tijdens onze reis!

Morgen 20 december pakken we de bus naar Puno, voor 10 euro royallclass 6 uur reizen. We zijn 18 december naar Machu Picchu geweest. Dit was super en daar zullen we snel over schrijven in onze volgende blog. Heel veel groetjes en liefs voor iedereen!

Hasta luego!

Carlotta y Alejandros  (op z´n Spaans)

1. anke jeroense:
    19 december 2008
    Hallo jongens!
    Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen!
    Hier is de kerstvakantie inmiddels aangebroken: lekker even twee hele weken niks behalve dat wat je leuk vindt! We zullen er eentje op julie nemen!
    liefs,
    Anke
  2. Jet Snoeijen:
    Hoi Alex en Charlotte,
    Vanavond was Josian even hier en ze vertelde over jullie avonturen in Zuid-Amerika! Ik ben er even voor gaan zitten en heb al jullie verhalen gelezen, geweldig wat jullie al gezien en meegemaakt hebben!
    Ik blijf jullie volgen en zal af en toe 'n berichtje achterlaten!
    De kerstdagen zullen voor jullie heel speciaal zijn en ik ben benieuwd hoe ze daar het nieuwe jaar inluiden!
    Geniet er van!
    Heel veel groetjes uit Nuenen namens ons allemaal!
    Jet
  3. JOSIAN:
    Hoi,

Leuk hoe jullie schrijven en dan met de foto's erbij. Ik heb er een goede beeldvorming bij hoe jullie alles beleven. Gelukkig dat er toch nog veel te zien was van de Machu Pucchu. Wat een hoogtes daar.
    Hier komen we niet veel hoger dat het trapje op om de kerstboom te versieren. Ik denk dat ik hem net zo kleurijk maak als de mensen daar...haha!
    Dikke knufxxx mam
  4. Frans en Josien:
    20 december 2008
    Bonour Charlote en Alex, ik begin maar met een woordje Frans. Fijn wat jullie zo allemaal beleven. Straks spreken jullie vloeiend Spaans bovendien. Erg leuk én nuttig.
    Alex, niet meer boos worden, bij een klein tegenslagje, hoor.
    Op naar het volgende bulletin.
  5. yvonne:
    heey alex en lott

ik hoop als je terug komt nog wel nederlands kan spreken.
    ik heb mijn bowlingbal hij is blauw

yvonne
  6. Pierre&Priscilla&kids:
    Heey daar in Zuid-Amerika,
    Erg leuk om jullie zo te volgen op jullie reis. Mooie avonturen allemaal. En aan de foto's te zien, hebben jullie al erg veel fraais gezien. Heel veel plezier verder, we blijven jullie volgen!
    Spaans kan ik niet hoor, maar gewoon veel nederlandse groetjes van ons
  7. Lies:
    he lot en alex
    cusco ziet er echt super schattig uit, al die kleine straatjes! ik ben erg benieuw hoe muchu pizza was!
    tot gauw xx
  8. Joran:
    Heej luitjes!!!
    Alweer een stuk van de wereld gezien! Jullie beleven lekker veel daaro! Aan de foto's te zien zijn jullie inderdaad al lekker ingeburgerd (enkel de kledingstijl nog aanpassen)! Het is wel schrikken dat alex zo weinig kan eten (als je zelfs moeite hebt met een bigmac)! Wij hebben nou ook ff lekker 2 weekjes vrij en gaan tradiotioneel kerst vieren (veel vreten, familie). Jullie ook nog wat speciaals doen daaro?

Liefs en xje
  9. Hans:
    Heeey,
    ik vond het leuk om te lezen dat jullie leuke dingen meemaken. Ik heb nu lekker vakantie en ga uitslapen en schaatsen.
    Loeterrrrr
    je broer Hans
  10. Inka:
    Ha liefjes,
    Ik hoop dat jullie busreis een beetje mooi was, weg daar uit het hoge gedeelte. Hebben jullie toch wel een paar flinke "putten" naast de weg gehad.
    Ik vroeg me af of ik nog een mutjse voor opa moest maken, zonder zo'n kaboutermuts wordt het vast nooit wat met die muziek :)
    liefs en een dikke kus voor jullie
    Inka
  11. Jet Snoeijen:
    Hey Alex en Charlotte,
    Gisteravond is Josian even op bezoek geweest en ze vertelde over jullie avonturen in Zuid-Amerika! Vandaag ben ik er eens voor gaan zitten en heb jullie verhalen gelezen op deze site! Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt, geweldig! De feestdagen zullen heel speciaal worden voor jullie, geniet er maar van!
    Wij blijven jullie volgen!
    Heel veel groetjes uit Nuenen,
    Hans, Jet en Lisanne Snoeijen
  12. Gert en Jacqueline:
    21 december 2008
    He hallo wereldreizigers, ook eens een berichtje van
    ons.
    Genietend van een kopje snert met spek en rookworst, lees ik net van cavia en lamasteak,ahum nog maar een
    hapje erwtensoep. Wat zien jullie veel, en wij mogen
    er van mee genieten, tof. Alvast fijne kerstdagen, hoe dan ook . veel liefs van ons.
  13. Oma & Opa:
    los abuelos
    Joke & Hans
  14. Henny en Tonnie:
    hallo luitjes ,
    bedankt voor jullie bijzondere verhalen ,wij lezen ze met veel plezier en vooral de foto s zijn erg mooi .
    We hebben groot nieuws ,vandaag heeft Mecx een broertje gekregen zijn naam is Mitch.
    Susan en Mitch en ook (pappa)maken het goed .
    groetjes en nog een hele mooie tijd .
    Henny en Tonnie
  15. Robert:
    22 december 2008
    Eej lot en alex!

Leuk om te lezen hoe het gaat in peru, met de foto's erbij krijg ik er ook zin in!

Prettige kerstdagen in ieder geval en alvast een gelukkig nieuwjaar. Ik ga over een paar dagen skien in frankrijk en kom in 2009 weer een keertje terug. Schrijf maar veel dan heb ik wat te doen als ik terug kom!

grtz. Robert