Machu Picchu

18 december 2008 - Cusco, Peru

Heej allemaal!

We hadden de foto´s al op internet gezet, maar we hebben natuurlijk ook nog een heleboel te vertellen over Machu Picchu! We hadden er lang naar uitgekeken en ons op verheugd!! De reis er naar toe hadden we even uitgesteld, omdat de weersvoorspellingen niet goed waren. Toen deze iets beter waren (+ we wilden niet te ver achter lopen op ons reisplan) zijn we 17 december de kaartjes gaan kopen. Eerst gingen we naar het treinstation in Cusco. Ze hadden voor heen gelukkig nog de goedkoopste treintickets; ´backpacker-klasse´. Dit was, met korting, ong. 31 dollar. Voor de trein terug was heel wat minder plek. Ze hadden alleen nog treinkaartjes van Machu Picchu naar Ollantaytambo; ´vistadome-klasse´. Deze kaartjes kostten 33 dollar. Van daaruit zouden we verder kunnen reizen per bus naar Cusco. Dat was ook oké. Stap 1 was gezet!. Daarna moesten we nog entreekaartjes regelen voor Machu Picchu. Hiervoor moesten we in de stad bij ´INC´ zijn. Hier konden we voor 36 dollar onze kaartjes kopen. Nu kwam het heel dichtbij :) ´s Avonds op tijd naar bed gegaan, want de trein (Peru rail) zou om 6:50 uur gaan. Om 6:00 uur stond er een taxi voor ons hostel. Bij het station was het druk, maar we hadden ook niet verwacht dat we de enige zouden zijn. Na even wachten begon de kaartjescontrole en konden we het perron op. Toen begon de vier uur durende treinrit naar Aguas Calientes. Dat is het stadje van waar je met de bus naar Machu Picchu toe wordt gebracht. In die vier uur reden we langs bergen, tussen bergen, over bergen en zelfs door tunnels onder bergen door. Het treintje had alleen niet zo´n vaart, Alex wilde soms bijna uitstappen om even te duwen. Toen we vertrokken vanuit Cusco moesten we eerst de berg op. Dat kon niet in 1x dus we gingen zigzaggend naar boven, steeds van voor naar achter. Steeds een mooier uitzicht over de stad. Na een tijdje veranderde het landschap van bergland naar tropengebied. We kregen een flashback naar Manaus in de Amazone. We stopten ook een paar keer om wat mensen eruit te laten die de Inca-trail gingen lopen. Wij waren blij dat we watjes waren en gewoon met de trein gingen, want het weer was erg nat en mistig. Niet de meest ideale omstandigheden om in de bergen te lopen en te slapen. Aangekomen in Aguas Calientes werden we weer bestookt door verkopers, maar wij waren op zoek naar de bus. Dit stond gelukkig nergens aangegeven en om nou schaapachtig achter de andere reizigers aan te lopen vonden we niet zo slim. Na 3x vragen (in ons beste spaans) vonden we de opstapplek voor de bus, dat was niet dezelfde kant op waar die andere reizigers allemaal heenliepen. De laatste klim naar boven (met de bus) duurde een half uur. Tijdens de rit naar boven hadden we al supermooi uitzicht over het dal en de wolken die tegen de bergen aan zweefden. Om half 12 hadden Machu Picchu bereikt! We waren nu op 2400 meter, ruim 800 meter lager dan Cusco dus we hadden geen last van hoogteziekte. De bergen rond Machu Picchu (waar ook de Inca-trail overheen gaat) zijn soms meer dan 4000 meter hoog. Voor de ingang stonden verschillende gidsen, wij snel een engelsprekende uitgezocht. Zij zou ons 2,5 uur rondleiden door Machu Picchu. Dat was maar goed, want Machu Picchu is a Big Place met een lange geschiedenis. Aangenomen wordt dat de bouw van de stad Machu Picchu werd begonnen rond 1440 , onder leiding van Pachacuti. Tot aan de Spaanse verovering van het gebied in 1532 was de stad bewoond. Eeuwenlang heeft Machu Picchu verscholen gelegen in de Jungle. Zo overwoekerd door vegetatie, dat de Spanjaarden het ook nooit hebben ontdekt. Pas in 1911 was er een boer die het toevallig ontdekte. Hij wilde zijn plantage uitbreiden, die aan de andere kant van de berg lag, en stuitte toen op deze stad en zijn schatten. Vanaf toen zijn de onderzoeken gestart en is de stad helemaal blootgelegd. Tijdens dat proces zijn er veel mensen gestorven door de vele giftige slangen die daar leefden. De bouw van Machu Picchu is erg bijzonder omdat de manier van bouwen zijn tijd erg vooruit was. Vooral de paden en trappen zijn typisch Inca, zo gemaakt dat de berg makkelijk begaanbaar is. De huizen en het paleis zijn gebouwd met grote stenen die direct op elkaar aansluiten, zonder cement, en zelfs "earthquake proof" zijn! Tijdens de rondleiding vertelde onze gids nog meer over met welke ideeën MP gebouwd is. Er zijn heilige plekken (altaars), plekken die gebruik werden voor astrologie en politieke plekken. Er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen, maar de plek zelf is gewoon heel erg bijzonder. Het geweldige uitzicht, de rust (met 10 bussen touristen aankomen en er geen meer zien als je er rondloopt) en het opsnuiven van de culturele geschiedenis. Je blijft echt heel de dag foto´s maken! Gelukkig hadden we het eerste half uur nog redelijk helder weer en was het droog. Daarna viel de regen met bakken uit de lucht en werd het ontzettend mistig. Daardoor werd de stad wel weer heel mysterieus... Het laatste uur dat we er waren hadden we geluk en was het weer droog en helder. We hopen dat de foto´s een goed beeld geven. Het is echt een aanrader om er nog eens zelf naar toe te gaan!

Rond vier uur reden we terug met de bus naar Aguas Calientes. Daar hebben we wat gegeten en gedronken, want de trein ging pas om 7 uur. We hadden dit keer de luxe klasse, met muziek en entertainment. En wat voor entertaiment (kuch). Eerst een dansact (een jongen met een masker op en een lamaknuffel rende door de trein heen), daarna een modeshow met erg ouderwetse kleding (gemaakt van Alpacawol (Lama)). Het was allemaal erg lachwekkend, maar we waren er misschien ook wel te moe voor. Anderhalf uur later, 42 km verder, kwamen we bij het eindpunt aan. We dachten daar makkelijk een bus te pakken, maar die hebben we niet gezien. Er werd ons al snel een taxi aangeboden en daarmee zijn we teruggereden naar Cusco. Rond 11 uur waren we weer bij ons hostel. We waren kapot, maar dit was wel een hoogtepunt van de reis! We zouden 2 dagen later de bus pakken naar Puno. Dat ligt aan het Titicacameer. We konden dus eerst nog een dag bijkomen voordat we weer op doorreis zouden gaan.

Veel liefs en groetjes

A&C

1. Frans en Josien:
    23 december 2008
    Fraai beschreven ervaringen. Om jullie zelf nu als watjes te duiden, hoeft niet hoor. Ik vind het een dappere onderneming die jullie op touw gezet hebben. Heel leuk dat jullie een droom aan het verwezenlijken zijn. Ga zo door.
    Fijne kerstdagen, ook van Josien.
  2. Maike:
    Wat een mooie foto's!!!
    Fijne feestdagen daar aan de andere kant van de wereld!

Groetjes,
    Christophe en Maike
  3. Inka:
    23 december 2008
    Nou, wat een onderneming! Het is wel de moeite waard maar je moet er wat voor over hebben. Gelukkig had je al eens met Ramon in zo'n clubje gezeten, Alexander ;)
    De foto's zijn mooie en het verhaal erbij zeker!
    Geniet van de Kerstsfeer daar, het is vast anders als in de regen hier.
    groeten Inka
  4. JOSIAN:
    Ha wereldreizigers,
    Je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat! Een heel bijzondere stad en omgeving.
    Geniet nu van de kerstsfeer daar, wat op zich ook wel weer een beleving zal zijn.
    Hier gaat het vriezen, dus ook leuk!
    Kus en groetjes, Henk en Josian
  5. Thekla:
    24 december 2008
    Hej Alex en Lot, wat een mooi verhaal. Erg mooie beschrijving van Machu Picchu, ik zou er zeker wel eens heen willen.
    Ik wens jullie een hele fijne kerst daar en ben benieuwd hoe het daar gevierd wordt.
    xx Thekla
  6. Esther:
    24 december 2008
    Wauw, klinkt heel goed.
    Wat een mooie ervaring zeg.
    Fijne kerstdagen

Groetjes,
    Esther
  7. Wilma, Jan pieter en Yvonne:
    25 december 2008
    Hallo daar,

Wij wensen jullie daar met z'n tweetjes hele fijne feestdagen.
    Wij vullen vanavond de plek bij de koelkast wel op.

Lieve groetjes van ons.
  8. hans:
    25 december 2008
    heey broer en zus

alles nog leuk daar eeeeeeeen heeeeeeeeeeeele fijne kerst bij ons wordt het weer gezelig. Ik heb een horloge gekregen voor kerst nou doei

gr inka en hans