Riobamba/ Baños/ Archidona

27 januari 2009 - Riobamba, Ecuador

Oke, het Galapagosavontuur was weer voorbij helaas... We vlogen 27 januari terug naar Guayaquil , dus we hadden nog ongeveer een week om wat van Ecuador te zien. Geen tijd te verliezen! Na aankomst op het vliegveld zijn we meteen naar het busstation gegaan en nog geen half uur later zaten we in een bus naar Riobamba. Dat was nog zo´n 5 uur reizen. Eerlijk gezegd was dit geen prettig ritje. We reden de helft in het donker, hoog in de bergen en zonder het te zien wisten we wel ongeveer wat voor een put we naast ons raampje zouden hebben. Hoewel de buschauffeur zijn gaspedaal goed wist te vinden, duurde de rit ons net iets te lang. Rond 11 uur ´s avonds kwamen we in Riobamba aan. Gelukkig was er nog een plekje in een hotel vlakbij het treinstation. De volgende ochtend wilde we namelijk de ´Devil´s Nose´- treinrit maken. Die zou rond 7 uur vertrekken, maar omdat we er nog geen kaartje voor hadden zorgden we dat we om kwart voor 6 ´s ochtends op het station waren. Zodra we er aankwamen werd ons verteld dat er geen kaartjes meer waren. Niet alleen balen van het vroege opstaan, maar we zouden dan 2 dagen moeten wachten tot er weer een trein zou gaan....We bleven dus koppig staan; pas als de trein zonder ons zou vertrekken zouden we ook gaan! Zo´n 20 min. later kregen we van iemand te horen dat hij misschien wel kaartjes voor ons had. De man had het vermoeden dat zijn vrienden niet op zouden komen dagen. Een paar min. voor de trein vertrok konden we inderdaad van hem de kaartjes overkopen, wat een geluk!! Het was maar een klein treintje, met ook alleen toeristen. Zo´n paar uur reden we langs kleine plaatsen en mooie bergen. Toen het uitzicht nog wat spectaculairder werd, mochten we op het dak van de trein klimmen. Daar konden we een stuk treinrit maken met de wind in ons gezicht. Dat kun je toch verder nergens?! Dat met een vaart naar beneden van een berg af hobbelen was toch wel heel leuk. Daar waren we voor naar Riobamba gereisd! De volgende dag vertrokken we weer naar de volgende plaats: Baños.

Baños is een toeristisch plaatje, gelegen bij verschillende (actieve!) vulkanen. Hier kun je veel adventure tours maken. We hadden alleen pech met het weer, veel regen en bewolking. Het had dus geen zin om de vulkanen op te gaan. ´s Ochtends wel weer vroeg opgestaan om naar een thermal bath te gaan. Het natuurlijke bad wordt verwarmd door de vulkaan. Het lag onder een waterval. Het zag eruit als een zwembad, maar dan met bruin en stomend water.... Het erin komen was al moeilijk, maar het blijven zitten in dat hete water helemaal!! Voor ons was het toch niet zo rustgevend... Later die ochtend hebben we de bus gepakt naar Tena. We misten de jungle namelijk! We hadden een hele mooie lodge gevonden in de buurt van Tena bij Archidona. De lodge heette "Hakuna Matata". Echt midden in de jungle en super mooi (spinnetje hier, slangetje daar...) Zelfs een zwembad erbij! De eigenaren waren Belgisch en erg gastvrij. Heeeeeeeel goed eten hadden ze er ook! Overdag maakten we trips door de jungle en hebben we een Indianenvillage bezocht. Natuurlijk vooral ook veel gerelaxt :)

Het is alweer tijd om afscheid te nemen van Ecuador. Na drie nachten in de jungle en twee in Quito (hoofdstad) vliegen we morgen, 4 februari, naar Costa Rica. Zoals jullie kunnen lezen: we zitten niet stil! Hopelijk wordt het in Costa Rica ook KEI GAAF! We houden jullie natuurlijk ook vanuit Costa Rica weer op de hoogte.... Owja, vandaag zijn we aan de andere kant van de evenaar geweest :) en weer terug.... Foto´s volgen!