Lima

28 december 2008 - Lima, Peru

Aangekomen bij Lima, de hoofdstad van Peru!

Na een paar films te hebben gekeken in de bus kwamen we ´s avonds om 9 uur aan in Lima. Het is  een grote stad, met 8 miljoen inwoners, en we hadden dus binnen no-time een taxi geregeld naar ons hotel. Lima bestaat uit verschillende wijken, de ene wat veiliger dan de andere. Wij hadden de meest rijke en veilige wijk uitgekozen om de komende nachten te slapen. Het hotel bleek alleen vol te zijn, die we hadden uitgekozen. Wij weer zoeken in ons boekje, maar het meisje van het hotel had al gebeld naar een ander hostel in dezelfde straat. Die had nog een kamer vrij! Ons nieuwe hostel had een mooie binnenplaats, een soort tuin met veel lampjes erin opgehangen. We werden de woonkamer binnen gevraagd, waar een ontzettend grote kerststal was gemaakt. Een pracht en praal met sterren, lampjes, poppetjes, dieren en alles echt super overdreven. Het zag er wel gezellig uit. Onze kamer was best ruim en de badkamer was netjes. Alles in de badkamer was blauw, de wc, het douchegordijn, de wasbak!! Op het bed lag een deken met pauwen erop, heel erg blinkend en kitsch. Het rook er naar opa´s en oma´s, wel een warme sfeer dus. Het was heel grappig. Het hostel was van een aardig gezin, maar we zaten toch nog wel wat afgelegen van het centrum. We gingen de volgende dag op zoek naar een ander hotel. In het boekje stond lovend geschreven over Hotel Sipan. Toen we er aankwamen bleek echter dat we niet in het hotel zelf een kamer kregen, maar buiten in de tuin. Daar stonden een aantal kleine bungalowhuisjes. De douche deed het niet goed, het was erg gehorig en we betaalden in verhouding behoorlijk veel. Toen waren we het zat. Het zou morgen Oud & Nieuw zijn, we waren in Lima en we wilde een super kamer hebben! We hebben toen een kamer gereserveerd bij een superluxe hotel. We zaten eerst in het verkeerde gebouw, want we wilde een kamer met jacuzzi....als je dan toch veel moet betalen!  Daarvoor moesten we in het "Executive" gebouwd zijn. We voelde ons 2 rijke stinkerds en hebben echt genoten van deze kamer. Het bed was reusachtig, 2,20m bij 1,80m! De jacuzzi was super relaxt! Op oudejaarsdag zijn we eerst het centrum ingegaan en daarna hebben we een taxi gepakt naar de zwarte markt. In Lima is deze erg bekend en staat deze ook goed aangeschreven. Het is niet zo dat je kapot spul koopt ofzo. Wel krijg je vaak spullen mee zonder doosje, als je begrijpt wat we bedoelen. We hebben daar een fototoestel gekocht. Eerst natuurlijk alles getest, foto´s maken, batterij oplader checken. We kregen er een geheugenkaartje en hoesje gratis bij. Het was een mooie deal en we zijn nog steeds erg tevreden over het toestel! We hadden ook echt een nieuwe nodig, omdat veel van de foto´s die we met onze oude gemaakt hadden, onscherp bleken te zijn! Heel frustrerend. Op de zwarte markt kon je verder van alles kopen! PC´s, TV´s, spelcomputers, camera´s, heel veel kleding, schoenen, dvd´s, cd´s, echt bijna alles wat je zou willen. Daarna ´s avonds eerst in ons ¨koninklijke¨ bad geweest en om iets voor 12 gingen we het dak van het hotel op om vuurwerk te kijken. Toen het 12 uur was barstte het los, dachten we.... Na een paar vuurpijltjes en wat knallen verder op in de straat, bleef het eigenlijk (te) rustig. Helemaal niets vergeleken bij NL!

Op nieuwjaarsdag hebben we eerst lekker uitgeslapen en ontbeten, weer eens wat anders dan een taai broodje jam, en zijn we wat gaan wandelen door het centrum van Lima. Dat lag 15 min. rijden met de taxi vanaf onze wijk. Daar wat foto´s genomen met het nieuwe toestel natuurlijk, even testen. ´s Avonds zijn we naar het "Parque del Armor" gegaan, het park van de liefde... We waren er net voor de zonsondergang, dus snel een paar mooie plaatjes geschoten. Wel erg veel zoenende stelletjes overal. Om de avond af te sluiten zijn we naar een hele mooi bioscoop geweest bij een luxe winkelcentrum. Daar waren de prijzen nog duurder dan in NL! De film was erg goed, "Australia". Het was gelukkig Engelstalig met Spaanse ondertiteling. Daarna weer in de jacuzzi geweest, erg rustgevend! Op 2 januari zou onze bus om half 1 vertrekken. Dus zijn we vroeg opgestaan en zijn we nog wat gaan winkelen. We kwamen toevallig bij een luxe supermarkt, "Wong". Alles ziet er daar supernetjes uit, veel personeel, klassieke muziek op de achtergrond. Bij de kassa laden ze je winkelwagentje uit en brengen ze de lege weer terug naar buiten. Daarna worden je boodschappen in een tassen gedaan en brengt een medewerker de tassen naar je auto. Was wel grappig om mee te maken. Zo komen ze dus aan zoveel mogelijk banen in Peru.

Even een zijsprongetje.... We hebben al meer gezien dat ze in Zuid-Amerika erg goed zijn in het creeëren van banen. Toen we bijvoorbeeld in Rio Branco (Brazilië) bij een drogist waren. De winkel was ongeveer 5 bij 10 meter groot. Daar werkte echt al meer dan 20 mensen. Lot wilde daar een deo kopen. Dat ging zo: Eerst pakte een meisje de deo en bracht het naar de kassa. Daar pakte een ander meisje het aan, scande het product. Een meisje naast haar rekenende met ons af en gaf ons een bonnetje. Want meisje nummer 4 was de deo in een tasje aan het doen waar ze een andere bonnetje op plakte. Het tasje werd door meisje 5 neergezet aan de andere kant van de kassa, waar meisje 6!! ons bonnetje pakte en ons het tasje gaf met de deo! Super omslachtig dus, maar ze hou je wel mensen van de straat!

Om terug te komen op Lima... We zijn daarna met de bus van half 1 naar Trujillo gereden. Weer een reis van 560 km. In Trujillo zouden we naar een badplaats er vlakbij gaan om lekker van het strand te genieten!

Veel groetjes en liefs

A&C

1. Inka:
    11 januari 2009
    Nou, over mooie zons ondergang gesproken!
    Het ziet er prachtig uit zeg, en romantisch natuurlijk....
    Liefs Inka
  2. Joran:
    11 januari 2009
    Hoi Alex en Lotte,

Leuk om te horen dat jullie het nog steeds leuk hebben zo ver weg! Het blijft super om jullie verhalen over de diverse landen en steden te lezen! Gaaf dat er zoveel verschillen zitten in de manier van leven daaro! De ene x mag je douchen met een bakje met water en daarna heel luxe in een jacuzzi! Ben benieuwd hoe jullie straks eruit zien (moet haast wel een goddelijk, bruin lijf zijn) al zie ik het niet bij alle foto's terug (vooral bij 1 persoon komt een buikje regelmatig naar voren;))!

Groetjes vanuit een ijskoud Nederland (waar de werkgelegenheid nog steeds kl*te is, dus wellicht kan ik ook wel een baantje in Lima vinden als doorgeefjongen)

Guanita en Joran
  3. henrike:
    12 januari 2009
    Hoi hoi,

Lekker man die jacuzi en dat kingsize bed!!!!
    Leuk jullie verhalen te lezen en ook supermooie fot's.
    Ben soms wel een heel klein beetje jaloers hoor hihi.
    Maar het is jullie gegund hehe.

Ik ben benieuwd hoeveel foto's jullie hebben aan het eind van de vakantie ik denk enorm veel.
    Jorg en ik hadden er al in 3 weken 1000 gemaakt. (natuurijk na een rankschikking waren het er nog maar 250) Reken maar uit hoeveel foto's jullie dan nit zouden hebben.
    Wordt een dik fotoboek ik help wel mee met inplakken als jullie terug zijn.

Geniet er van ook al is het niet elke nacht een jacuzi hihi.

liefs x Henkie
  4. robin:
    13 januari 2009
    haiiii lot en alex.,
    Sorry ik loop een beetje achter....
    heb nog steeds geen internet maar dat duurd niet lang meer!
    Mooi dat alles nog goed gaat.,
    Ik stel voor dat we keer bellen als ik wel thuis ben (A)
    Ik spreek jullie snel wel weerr,,
    veel plezier, succes etcc
    Ola, salut, hadaiii