Manaus: In het Ecopark dag 2

3 december 2008 - Manaus, Brazilië

Na het ontbijt gingen we met de groep op een jungletocht. Niet over een vooraf aangelegd pad, maar gewapend met een kapmes een eigen weg hakken. Het was erg spannend, omdat op elke boom of tak een spin/slang of iets dergelijks kon zitten. In een hol bij een boom probeerde onze gids een spin uit zijn nest te lokken, maar dit lukte niet tot 3x toe. Wat een pech...(ahum). Meer geluk hadden we ergens anders; bij een dunne boom met twee gaten in de grond vlakbij de wortel. Toen onze gids daar met zijn mes langs de boom schraapte, kwamen erg opeens tientallen reusachtige mieren naar boven gerend. De zogenaamde ´Bullit- Antz´: de grootste mierensoort ter wereld die met hun beet je arm voor de hele dag gevoelloos kunnen maken. Ook de pijn is ondraaglijk. Oppassen dus! Later vonden we ook een nest met ´Army- Antz´, deze doden soms zelf mensen...Verder kregen we ook veel uitleg over de planten en bomen in de Amazone. Welke een geneeskrachtige werking hebben of juist giftig zijn. Ook gaf onze gids een noot aan een van onze reisgenoten die een lekkere smaak zou hebben. Zij schraapte wat van de noot en vond het idd lekker, naar kokosnoot smaken. Niet veel later liet onze gids echter zien dat de binnenkant van de noot in werkelijkheid een dikke levende larve was....erg smakelijk! Onze gids at em zo op, wij sloegen het aanbod af. Tijdens het lopen was het super benauwd, het was een ploetertocht, maar zeker de moeite waard. Bij de boot aangekomen moesten we even op adem komen. Kijkend naar de grond ontdekten we een voetafdruk van een Jaguar!! Dat gaf wel weer een adrenalinekick. Gelukkig zijn ze alleen ´s nachts actief. ´s Middags gingen we op bezoek bij de plaatselijke bevolking. We konden zo goed zien hoe ze wonen, waar ze van leven (ze maken zelf eten) en ook zagen we hun huisdieren --> kippen, honden en een schattig klein aapje! Verder zijn we bij een ananasplantage geweest. Eén plant geeft maar één vrucht per 9 maanden, respect voor de ananas!! Terug bij ons huisje ging ik (Charlotte) lekker in de hangmat liggen, totdat m´n oog viel op een lange slang die ondersteboven aan een tak hing. Best griezelig! We waren te laat om hem te filmen want hij glibberde weg in de bosjes.

1. Kitty:
    Hoi!!!!!

Zo te lezen vermaken jullie je daar wel,ik geniet vanuit het Goese wel mee hoor! Van de aanwezigheid van vieze dikke spinnen heb ík in ieder geval dan geen last. Ieder zijn meug......
    Veel plezier!!!!
    groeten van Kitty
  2. Maike:
    Hoi Lot en Alex,
    Wat een verhalen zeg. Leuk om vanuit het "veilige" NL jullie avonturen te volgen...
    Geniet er maar van, maar dat lukt prima zo te lezen...
    Groetjes,
    Maike
  3. Thekla:
    9 december 2008
    Hejj! Wat spannend wat jullie allemaal mee maken. Vooral al die dieren, het lijkt mij echt wel eng. Geniet van jullie reis!
    Liefs
  4. Frans en Josien:
    Bonsoir Charlotte en Alex,

Vandaag maar lieftst drie berichten van jullie. Fraai proza over bijzondere belevenissen. Het lijkt me ook bijzonder dat jullie met de plaatselijke bevolking contact kunnen hebben en zo echt een goede indruk krijgen van hoe het er toe gaat.
    Zet hem op. Veel pleziere ontmoetingen gewenst.
  5. JOSIAN:
    Hoi schatten,

Grensverleggend! Nog geen 2 weken weg en al zoveel beleefd en wat... Hier is een langpoot al dreigend maar zo te lezen is een slang in je omgeving al heel gewoon.
    Ik ben blij dat ik jullie vanavond (imiddels 9 december) even aan de telefoon gehad heb. Super enthousiast en jullie genieten echt van alles. We kijken weer uit naar het volgende verhaal en de foto's natuurlijk!
    Een hele fijne tijd in Peru!
    x xxxx xxx
  6. Inka:
    Hoi hoi,

Blij dat we jullie weer even gehoord hebben. Mooie foto's en als je die spin dood trapt, zit heel je schoen vol met smurrie! Hoef je voor ons niet mee te nemen.
    Veel succes met het Spaans en veel plezier in Peru,
    dikke kus voor jullie
    Hans en Inka
  7. Robert:
    Eej luitjes!

Klinkt allemaal niet verkeerd wat jullie daar meemaken! Leuke foto's ook.. toevallig nog een foto van die dam in Brazilie? ;)
  8. Fam. Verschueren:
    10 december 2008
    Tjonge jonge, wat een belevenissen!. Terwijl wij hier ons misselijk eten aan pepernoten en chocoladeletters in echt "sinterklaas-weer", hebben jullie heel wat nieuwe ervaringen opgedaan, mooi om te lezen en te zien. Geniet maar verder. Groetjes van ons allemaal.
  9. Robert:
    11 december 2008
    Eej luitjes!

Aan de foto's te zien vermaken jullie je daar wel! Mooie foto van de dam ;).. ziet er goed uit. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal in Peru gaan beleven!
  10. Lieke:
    11 december 2008
    Hey Lot en Alex!

Ik ga maar weer een poging wagen, want de afgelopen keren kon ik geen berichtje plaatsen op jullie site...grrr..hij loopt steeds vast nadat ik zo'n code in moet toetsen..maar goed.
    Jeetje wat ziet t er super uit daar zeg! Ik krijg helemaal de kriebels als ik alleen al de foto's zie, dus ik kan me wel voorstellen hoe kicken t voor jullie is daar! Lot, pas je wel op voor spinnen met n kruis op de rug....zo eentje die Lies bijna geveld had met oud en nieuw?? Is toch n duur telefoontje om vanuit daar de huisartsenpost te bellen haha :P
    Heeel veel plezier nog!

Liefs Lieke