Rio Branco

5 december 2008 - Rio Branco, Brazilië

Na ons laatste ontbijt in Manaus vertrokken we ´s ochtends vroeg naar het vliegveld. We werden opgehaald (na een kort boottochtje) bij de Amazonerivier en gingen door de sloppenwijken op weg naar het centrum van Manaus. Onderweg zagen we politiemensen staan bij een stadsbus, deze was net overvallen en ze waren op zoek naar de dader. Het gebied was ook afgezet. Onze chauffeur moest erg hard lachen (denk aan Inka ;)) om zijn eigen grap: "Die boeven zijn nu kerstinkopen aan het doen van hun buit". Hilarisch he?! Op het vliegveld was het een CHAOS! Meerdere vluchten op dezelfde tijd bij dezelfde Gate, dat zorgt voor lange rijen, ongeduldige mensen en veel irritatie! Zeker als de businessclass mensen meteen door kunnen lopen en er een rij van 50 meter staat. We vlogen van Manaus naar Brasilia (Dat is 3 uur naar het oosten toe) en vandaar uit naar Rio Branco (dat is 4 uur naar het westen toe). Veel turbulentie, maar goed aangekomen. Rio Branco ligt 400 km vanaf de grens met Peru. We kwamen om half 12 ´s avonds aan. Alles was dicht, we hadden geen hotel en niemand kon Engels! Oeps... Toch een taxi kunnen regelen plus een hotel. Jammer dat ze in het hotel ook alleen maar Portugees gesproken werd. Heerlijk geslapen!

6 December Rio Branco (40 graden!)

Bij het hotel zat wel ontbijt, maar dit was aan de overkant van de weg bij een ander hotel. Daar kwamen we gelukkig pas ´s middags achter. Het was super warm en zonnig, we hebben onze viezen kleren laten wassen in het hotel. Daarna zijn we op zoek gegaan naar informatie over de busreis naar de grens met Peru. We vonden een touristcenter, alleen daar konden ze natuurlijk ook geen woord Engels. In ons beste Portugees toch nog informatie ingewonnen. Eerst vertelde ze dat het een gecompliceerde reis zou worden, maar we wisten dat het zou moeten kunnen. Ze verwezen ons naar de busterminal in Rio Branco, de ´Rodoviaria´. Midden in een sloppenwijk de terminal gevonden,waar we vriendelijk geholpen werden. We hadden onze tickets! We zouden eerst met een bus (met airco) naar Brasileia reizen (280 km) en daarna overstappen op de bus naar Assis Brazil (nog eens 130 km), dit ligt direct aan de grens met Peru. Op de weg terug vanaf de terminal naar het hotel wilde we in een gezellig tentje nog iets drinken. Na wat taalprobleempjes werd onze tafel gedekt met ontzettend veel eten, het zag er goed uit en het was een verassing want we hadden eigenlijk niets besteld. Lekker vlees gegeten, rijst, pasta, sla, een wazig geel goedje en een liter cola op tafel. Een feestmaal dus! En dat voor maar 7 euro in totaal! We zouden de volgende dag de bus gaan pakken om 6:30, lekker vroeg opstaan dus!

1. anke jeroense:
    12 december 2008
    Doe mij ook zo'n spin....!
    liefs!
  2. Lies:
    13 december 2008
    he lot en alex, echt super leuk om alles te lezen. het klinkt allemaal heel erg spannend! stel je voor dat je op zo'n spin trapt, bah! maar gelukkig hebben jullie het overleeft. wat fijn dat het eten goed is daar!

good luck,

xx lies
  3. Juul:
    Lieve Axel en Lot!
    Superleuk site, en wat houden jullie m goed bij zeg! Ga er in de kerstvakantie ns voor zitten, de fotos zijn echt stoer! Heel veel succes en plezier! xx Juul
  4. cor en joke:
    hoi alex en lot .
    leuke verhalen en leuke foto s plezierig om jullie zo te volgen . heel veel plezier en succes verder veel liefs cor en joke